استفاده کردن از لباس کار با کیفیت و متناسب با شرایط محیط کار همیشه دارای اهمیت بسیاری بوده است و هر محیط کاری با توجه به شرایط، لباس کار مخصوص به خود را دارد. دلیل این موضوع میتواند حفظ ایمنی و سلامت نیروی کار در هنگام انجام وظایف و مسولیت ها، ایجاد نظم و یکپارچگی بین کارگران و حتی بهره بردن از امتیازات تبلیغاتی لباس کار با کمک درج لوگو و یا برند شرکت بر روی قسمت های مختلف لباس کار و… باشد. اما آیا میدانید اگر جنس پارچه لباس کار با دقت انتخاب نشود میتواند در انجام وظایف کارگران تداخل ایجاد نماید؟

در این مقاله از وبسایت ایمن آراز قصد داریم شما همراهان گرامی را با انواع پارچه هایی که برای تولید لباس کار استفاده میشود آشنا کنیم و در ادامه جنس پارچه استفاده شده در تولید لباس کار را بررسی نماییم، تا در صورتی که شما مخاطبان قصد خرید لباس کار ارزان و با کیفیت را داشتید بتوانید با توجه به شرایطتان بهترین لباس کار را انتخاب نمایید. لطفا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید…

فروشگاه تجهیزات ایمنی ایمن آراز
برای مشاهده جدیدترین انواع لباس کار استاندارد میتوانید برروی دکمه زیر کلیک نمایید
ایمن آراز

معرفی 10 پارچه پرکاربرد در تولید لباس کار

همانطور که میدانید لباس کار به دلیل اینکه در ساعات طولانی توسط نیروی کار استفاه میشود لازم است که دارای ویژگی‌های مختلفی مانند راحتی، زیبایی، کارایی بالا و… باشد.

ضمن اینکه مواردی مانند مقاوم بودن در برابر سوختگی، انعطاف پذیری و… از مهمترین مواردی است که میتواند به خوبی اهمیت جنس پارچه لباس کار را نشان دهد. با توجه به این موارد جنس پارچه لباس کار از پارچه‌های مختلفی تشکیل شده است.

پرکاربردترین پارچه های لباس کار شامل موارد زیر میباشد:

  1. پارچه ترگال ساده

  2. پارچه ترگال کجراه

  3. پارچه لباس کجراه پنبه ای-پلی استر

  4. پارچه لباس کار فلامنت کجراه

  5. پارچه کجراه ١٠٠ درصد الیاف طبیعی(100 درصد پنبه)

  6. پارچه لباس کار لی پنبه ای

  7. پارچه پرشیا

  8. پارچه فاستونی

  9. پارچه تترون

  10. پارچه لباس کار کتان

پارچه ترگال ساده

پارچه ترگال ساده برای تولید یونیفورم مدارس و مهدکودک ها، لباس کار کارمندان و پرستاران و پزشکان و همچنین پرسنل مراکز خرید و فروشگاه ها و دیگر مشاغلی که میخواهند از یک لباس کار سبک و راحت استفاده کنند مناسب است.
این پارچه از لحاظ قیمتی نیز مقرون به صرفه میباشد. همچنین تنوع رنگی آن به دلیل طیف گسترده افرادی که در مشاغل مختلف و با اهداف گوناگون از آن استفاده میکنند بسیار زیاد میباشد.
نکته ای که در اینجا لازم است به آن اشاره کنیم این است که قیمت پارچه ترگال ساده در رنگ های مختلف به دلیل تفاوت قیمتی که مواد اولیه رنگرزی دارند متقاوت میباشد. به صورت کلی پارچه هایی که رنگ روشن دارند دارای قیمتی کمتر نسبت به پارچه های با رنگ تیره میباشند.
جنس پارچه لباس کار تولید شده از پارچه ترگال ساده برخلاف ضخامت نسبتا کمی که دارد از دوام و مقاومت بالایی برخوردار است.

پارچه ترگال کجراه

پارچه ترگال کجراه مانند پارچه ترگال ساده میباشد و مهمترین تفاوت آن ضخامت بیشتر پارچه ترگال کجراه میباشد. کاربرد پارچه ترگال کجراه به اندازه ای است که در مراکز تولید لباس کار با عنوان پارچه لباس کار شناخته میشود.

از این پارچه در تولید لباس کار مراکزی مانند فروشگاه ها، لباس فرم دانش آموزان در مناطق با دمای هوای سرد، لباس کار کارگرانی که با خطرات جدی سروکار دارند و… استفاده میشود. همچنین قیمت پارچه ترگال کجراه به دلیل ضخامت بیشتر کمی گرانتر از پارچه ترگال ساده میباشد ولی در صورت خرید لباس کار از جنس پارچه ترگال کجراه میتوانید تا مدت زیادی از آن استفاده نمایید.

به دلیل تنوع شرکت های داخلی و خارجی تولید کننده لباس کار که هرکدام لباس کار را با کیفیت متفاوتی تولید میکنند لازم است قبل از خرید لباس کار دوخته شده از پارچه ترگال کجراه در مورد ثابت بودن رنگ پارچه بعد از شستشو و استفاده در بلند مدت از فروشنده سوال بپرسید.

جنس پارچه لباس کار

پارچه لباس کجراه پنبه ای-پلی استر

همانطور که از نام این پارچه مشخص است برای تولید پارچه کجراه پنبه ای-پلی استر از ترکیب پنبه و پلی استر استفاده میشود. به صورت معمول شرکت های تولید کننده لباس کار با توجه به کاربرد لباس از 30 درصد پنبه و 70 درصد پلی استر در تولید لباس استفاده میکنند ضمن اینکه در بعضی موارد این درصد به صورت معکوس در تولید لباس کار اعمال میشود.

لازم به ذکر است بعضی از کارخانجات تولید کننده لباس کار به جای استفاده کردن از ترکیب گفته شده در بالا، محصولاتشان را با درصد ترکیب 80 به 20 تولید میکنند. در واقع محصولات این شرکت ها شامل 80 درصد پنبه و 20 درصد پلی استر میباشد. برای اطمینان از درصد ترکیب مواد به کار رفته در این پارچه توصیه میشود قبل از خرید پارچه لباس کجراه پنبه ای-پلی استر در مورد ترکیب مواد اولیه آن از فروشنده سوال نمایید.

همچنین بدنیست بدانید در تولید لباس کار با توجه به نیاز مخاطب میتوان از الیاف مصنوعی و الیاف طبیعی به صورت خالص نیز استفاده نمود. پارچه هایی که درصد الیاف طبیعی بیشتری داشته باشند دارای کیفیت بهتری میباشند.

جنس پارچه لباس کار

پارچه لباس کار فلامنت کجراه

پارچه لباس فلامنت کجراه در تولید لباس کار در بازار ایران بیشترین کاربرد را دارد. همچنین به دلیل کج بودن روش بافت آن در بازار لباس کار با عنوان لباس کار کجراه مشهور است.

مهمترین ویژگی این لباس کار ضخامت بیشتر آن نسبت به پارچه ترگال میباشد و به همین دلیل تبادل حرارت کمتر صورت میگیرد به شکلی که استفاده نمودن از لباس کار دوخته شده از جنس پارچه فلامنت کجراه در محیط های گرم میتواند باعث تعریق بدن نیروی کار شود.

جنس پارچه لباس کار دوخته شده از پارچه فلامنت کجراه دارای تنوع کیفیت و تنوع رنگی گسترده ای میباشد. از این لباس کار میتوان در مشاغل بسیاری استفاده نمود.

پارچه کجراه ١٠٠ درصد الیاف طبیعی(100 درصد پنبه)

الیاف پنبه به دلیل طبیعی بودن میتواند تبادل دما را به بهترین شکل ممکن انجام دهد به شکلی که استفاده کردن از لباس کار تولید شده از پنبه بهترین انتخاب برای امکان گرم میباشد. یکی دیگر از ویژگی های لباس کار تولید شده از جنس پارچه کجراه 100 درصد الیاف طبیعی مقاوم بودن آن در برابر خطرات گوناگون است به همین دلیل در مشاغل سخت کاربرد بسیاری دارد.

در صورتی که قصد خرید لباس کار از جنس الیاف طبیعی را داشته باشید بهتر است به این نکته توجه نمایید که، الیاف طبیعی مانند پنبه بعد از شستشو ممکن است آب برود و در نتیجه برای استفاده مجدد مناسب نباشد. برای جلوگیری از این اتفاق حتما از فروشنده بپرسید که پارچه در هنگام تولید مرحله آبرفت را پشت سر گذاشته است یا خیر. پارچه های کجراه الیاف طبیعی در صورتی که مرحله آبرفت را نگذرانده باشند بعد از شستشو 5الی6 سانتیمتر کوچک میشوند.

پارچه لباس کار لی پنبه ای

پارچه لی پنبه ای به دلیل مقاومت و دوام بسیار خوبی که دارد میتواند در برابر خطرات مختلف مقاوم باشد. جنس پارچه لباس کار لی به دلیل ضخامت آن به راحتی آسیب نمیبیند و همچنین استفاده کردن همزمان از الیاف پنبه در تولید این نوع پارچه توانسته ویژگی خنک بودن را به دیگر ویژگی های مثبت لباس کار لی پنبه ای اضافه نماید.

معمولا نیروی های فنی ادارات برق و گاز از این جنس لباس به عنوان لباس کار رسمی استفاده میکنند. تنها نکته ای که باید در هنگام خرید لباس کار پارچه لی پنبه ای به آن توجه نمایید سنگ شور شدن این لباس در هنگام تولید است.

جنس پارچه لباس کار

پارچه پرشیا

پارچه پرشیا به دلیل ضد چروک بودن مناسب افرادی است که زمان کافی برای اتو زدن لباس را ندارند. ضمن اینکه این پارچه به شکلی تولید میشود که اصطلاحا بدن نما نیست و در تولید مانتو کاربرد فراوانی دارد. پارچه پرشیا در بازار با عنوان پارچه مکانیک نیز شناخته میشود. علاوه بر ضد چروک بودن این پارچه میتوان به مقاوم بودن آن در برابر تغییر رنگ در هنگام شسشو نیز اشاره نمود. در واقع جنس پارچه لباس کار تولید شده از پارچه پرشیا بعد از شستشو تغییر رنگ نمیدهد.

جنس پارچه لباس کار

پارچه فاستونی

پارچه فاستونی را میتوان پرکاربردترین پارچه در محیط های کاری رسمی مانند سازمان ها و شرکت ها و… دانست. در واقع اکثر لباس کارهایی که در ادارات توسط کارمندان استفاده میشود از جنس پارچه فاستونی میباشند.

پارچه فاستون در تولید کت و شلوار کاربرد فراوانی دارد اما به دلیل قیمت بالای این پارچه شرکت ها به استفاده از پارچه هایی با نام شبه فاستونی روی آورده اند. پارچه های شبه فاستونی از نظر قیمتی به صرفه تر میباشند. ضمن اینکه دلیل گران قیمت بودن پارچه فاستونی درصد پشم استفاده شده در تولید این پارچه است، و دلیل ارزانتر بودن پارچه شبه فاستونی عدم استفاده از پشم در تولید پارچه میباشد.

جنس پارچه لباس کار

پارچه تترون

پارچه تترون در تولید لباس کارهای سبک و خنک کاربرد دارد. جنس پارچه لباس کارهایی که از پارچه تترون دوخته میشود به دلیل ضخامت کم این پارچه مقاومت کمی در برابر آسیب های احتمالی دارد و بیشتر در مراکزی مانند ادارات به عنوان پیراهن کارمندان و یا مقنعه خانوم ها از استفاده میشود. تنوع رنگی پارچه تترون مانند پارچه ترگال ساده و پارچه ترگال کجراه بالا میباشد. همچنین از نظر قیمتی نیز مقرون به صرفه میباشند.

پارچه لباس کار کتان

پارچه لباس کار کتان برای استفاده در مشاغلی که به صورت مستقیم با عوامل آسیب زا و خطر آفرین مانند جوشکاری، برشکاری و… در ارتباط هستند کاربرد دارد. ضمن اینکه پارچه کتان براساس درصد الیاف طبیعی مانند پنبه به کار رفته در تولید آن به 3 مدل پارچه کتان 30 درصد پنبه، پارچه کتان 70 درصد پنبه و پارچه کتان 100 درصد پنبه تقسیم میشود.

چرا باید از لباس کار استفاده کنیم؟

برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا باید مزایای استفاده از لباس کار را بدانیم. از یک لباس کار مناسب میتوان با اهداف گوناگون مانند برقرای نظم، ایجاد ظاهری یکپارچه در بین کارمندان در محیط کار، اهداف تبلیغاتی، جداسازی کارمندان هر بخش از یکدیگر و… استفاده نمود.

با توجه به این نکات مجموعه های مختلف نسبت به طراحی و تولید لباس کار متناسب با هویت مجموعه، کاربرد لباس برای نیروی کار، رنگ سازمانی و… اقدام میکنند. مراکزی مانند ادارات، کارگاه ها و کارخانجات، ایستگاه های آتش نشانی و حتی تیم های 2-3 نفره، میتواند از یک لباس کار مناسب به عنوان یونیفورم رسمی استفاده کنند.

فروشگاه اینترنتی تجهیزات ایمنی ایمن آراز

شرکت ایمن آراز با هدف ارائه تجهیزات ایمنی با کیفیت و با مناسب ترین قیمت همواره در تلاش است که تجهیزات ایمنی مورد نیاز شما مخاطبان گرامی را تامین نماید. شما مخاطبان گرامی وبسایت ایمن آراز میتوانید برای خرید لباس کار متناسب با نیازتان از محصولات لباس کار سایت ایمن آراز دیدن فرمایید. همچنین در صورتی که در مسیر خرید لباس کار و یا تجهیزات ایمنی دیگر نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی داشتید میتوانید با کارشناسان بخش فروش شرکت ایمن آراز ارتباط برقرار نمایید.