بررسی انواع لباس کار متناسب با مشاغل مختلف

همان‌گونه که می‌دانیم، لباس کار یکی از ارکان بسیار مهم و قابل توجه برای هر صنعت محسوب می‌شود و به هیچ وجه اهمیت لباس مناسب کار را نمیتوان نادیده گرفت. در واقع، بسیاری از سازمان ها سرمایه گذاری قابل توجهی در لباس کار کارمندان خود انجام می دهند، زیرا اعتقاد دارند که تهیه لباس مناسب باعث بهبود بهره وری آنها در محل کار شده و مهمتر از آن، باعث ایجاد فضای کاری امن تر می شود. با این وجود به خاطر داشته باشید که همه لباس های کار، کاربرد یکسانی ندارند. اگرچه برخی مشاغل ممکن است راحتی لباس را مدنظر قرار دهند اما به طور خاص در مشاغل پرخطر، مانند افرادی که در زمینه ساخت و ساز هستند، مواردی وجود دارد که به پوشیدن لباس ایمنی احتیاج دارد. در این مقاله از ایمن آراز به بررسی انواع لباس کار مناسب مشاغل مختلف و نکات مهم در هنگام خرید انواع لباس‌ کار ایمنی می‌پردازیم.

بررسی انواع لباس کار مناسب مشاغل مختلف

پیراهن های کاری

این لباس متداول ترین لباس کار برای کسانی است که از نوع معمولی لباس کار استفاده میکنند. برای مردان، متداول ترین این لباس ها، پیراهن های یقه دار است که تعادل کاملی بین راحتی و رسمی  بودن لباس ارائه می‌دهند. از متداول ترین مواد اولیه در تولید پیراهن های کاری میتوان به پنبه اشاره نمود که به دلیل هدایت گرما، صافی، دوام و تهویه در تولید پیراهن کار کاربرد فراوانی دارد. همچنین الیاف و ابریشم دست ساز مواد اولیه دیگری هستند که معمولاً مورد استفاده قرار میگیرند.

انواع لباس کار استاندارد پیرهن کاری

لباس با دید بالا

لباس با دید بالا که با عنوان کاور شبرنگ دار نیز شناخته میشوند، یک لباس ایمنی ضروری برای افرادی است که در محیط های تاریک یا در زمان هایی مانند شب کار می کنند. به عنوان مثال، اگر کارگران بخواهند در کنار جاده کار کنند، باید از جلیقه های محافظ استفاده کنند، که دیدن آنها را حتی از راه دور آسان می کند و همانطور که از نام آن پیداست، برای بهبود دید ساخته شده است. این لباس ها اغلب به صورت تی شرت، کت، روپوش و حتی کلاه در دسترس هستند. از لباس های با دید بالا عموما برای مشاغلی مانند کارگران کنار جاده، پاکبانان، کارمندان مترو و راه آهن و… استفاده میشود.

تجهیزات ایمنی لباس کار

روپوش (لباس های یک تکه)

به طور کلی، روپوش ها به عنوان لباس یک تکه با هدف جلوگیری از آلودگی و محافظت از بدن استفاده میشود. این نوع لباس کار در طول سال ها، تکامل یافته و به یک وسیله اصلی برای افزایش ایمنی در شرایط مختلف کار تبدیل شده است. بعضی از انواع لباس کار یک تکه حتی به گونه ای طراحی شده اند که ضد حریق باشند.

لباس کار مهندسی روپوش آزمایشگاه انواع لباس کار

لباس ضد حریق

آتش سوزی یکی از خطرات مهمی است که در محل کار به دلایل مختلفی رخ میدهد. به منظور کاهش چنین خطراتی، استفاده از لباس کار ضد حریق دارای اهمیت زیادی میباشد. برای خرید لباس ضد حریق، مهم است که نگاهی به عملکرد و مشخصات فنی آن بیندازید، که به شما نمایی از سطح حفاظتی را می دهد که لباس کار می تواند ارائه دهد.

لباس کار عملیاتی آتش نشانی انواع لباس کار

لباس مخصوص هوای مرطوب

اگر در فضای با رطوبت زیاد کار می کنید، انتخاب لباس مناسب کار برای محافظت در مقابل هوای مرطوب بسیار مهم و ضروری است. اگر لباس هایی بپوشید که به راحتی خیس شوند، راحتی شما نیز تحت تاثیر قرار گرفته  و از این رو، این موضوع تأثیر منفی اجتناب ناپذیری بر بهره وری شما خواهد داشت.

انواع لباس کار استاندارد

نکات مهم در هنگام خرید لباس کار

همانگونه که قبلا هم اشاره کردیم، انتخاب لباس کار مناسب میتواند تفاوت قابل توجهی در روز کاری شما ایجاد کند زیرا راحتی، سهولت حرکت و ایمن بودن از جمله موارد مهمی است که باید در نظر گرفته شود. بنابراین شغل شما هرچه که باشد، لباس کار شما باید این جنبه ها را در اولویت قرار دهد.

لباس های کار طیف گسترده ای را پوشش میدهند و از مواد با کیفیت بالا ساخته میشوند تا از دوام و طول عمر بالای آن اطمینان حاصل کنند. برای خرید لباس کار مناسب لازم است با توجه به شرایط نسبت به تهیه لباس کار اقدام نمایید. در ادامه به بررسی نکاتی میپردازیم که میتواند شما را در خرید لباس کار راهنمایی نماید.

عجله نکنید

گاهی اوقات استفاده از یک نوع لباس کار ممکن است برای یک کسب و کار مناسب باشد اما همان لباس کار برای یک کسب و کار دیگر نامناسب باشد. در واقع لباس کار تصویری است که شما از هویت سازمان و کسب و کار و… برای مشتریان خود ارائه میدهید، تا جایی که میتوان گفت هر شغلی با توجه به شرح وظایفی که دارد و موارد ایمنی که به صورت اختصاصی باید در هنگام انجام وظایف توسط کارکنان مورد توجه قرار گیرد لباس کار مجزایی را شامل میشود. با توجه به این نکته لازم است در انتخاب لباس کار مورد نیاز دقت کافی را انجام دهید. همیشه اطمینان حاصل کنید که لباس کاری  که انتخاب میکنید با شرایط کاری شما داشته باشد.

انواع لباس کار استاندارد عجله نکنید

اقلیم محل کار را در نظر بگیرید

اغلب اوقات، شرایط آب و هوایی بر نوع لباس کاری که فرد باید بپوشد، تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، در زمستان‌ها، اگر کارگران در فضای باز کار میکنند، می بایست لباس کاری را انتخاب کنند که پشمی باشد و آنها را گرم نگه دارد تا راندمان کاری آنها پایین نیاید. بنابراین، لباس کار باید متناسب با دمای محلی باشد که کارمندان در آن کار خود را انجام میدهند. توجه به این جزئیات آسایش و امنیت کارمندان شما را تضمین میکند و کارایی آنها را به حداکثر میرساند.

انواع لباس کار استاندارد مناسب اقلیم هوایی

لباس با کیفیت انتخاب کنید

برای استفاده کاردن از لباس کار در مدت طولانی و با عمر بیشتر، جستجوی لباس با کیفیت بسیار ضروری است. برای کاهش پارگی و خراب شدن سریع لباس و انبوهی از مشکلات مانند نارضایتی کارگران و… از خریدن لباس های با کیفیت پایین خودداری کنید. لباس کار با کیفیت بالا دیدگاه عموم مردم را در مورد شرکت شما بهبود میدهد. بنابراین، شما باید به کیفیت لباس کار خریداری شده اهمیت زیادی بدهید.

انواع لباس کار

از کیفیت دوخت لباس مطمئن شوید

کیفیت دوخت لباس کار یکی از مهمترین مواردی است که میتواند به صورت مستقیم بر کیفیت لباس کار و درجه ایمنی آن اثرگذار باشد.

به همین دلیل بسیار لازم است که شما به عنوان کارفرما اطمینان حاصل کنید که بسته به ماهیت کار، اتصالات، دکمه ها، زیپ پیراهن و شلوار کارمندان خوب دوخته شده است و با ضربه محکم و ناگهانی لباس خراب نمی‌شود.

به عنوان مثال، اطمینان حاصل کنید که زیپ های لباس باید آزادانه بالا و پایین بروند و بدون گرفتگی حرکت کنند و…

انواع لباس کار

لباس های انتخابی بایستی در معرض دید باشند

لباس های رنگ روشن را با برخی نوارهای بازتابنده انتخاب کنید تا دید کاربر را افزایش دهید. این امر در مناطق کم نور و در هوای مرطوب و مه آلود نیز مفید است. وقتی صحبت از کار در جاده ها، آزادراه ها و سایت های ساختمانی میشود این ویژگی ها را میتوان به تأمین ایمنی کارگران نیز نسبت داد. به عبارت دیگر، ضروری است که لباس کارگر بسیار نمایان باشد تا از تصادفات با تجهیزات سنگین یا ترافیک جلوگیری شود.

انواع لباس کار

با توجه به شغل به جنس لباس انتخابی توجه کنید

در ادامه به بررسی انواع جنس لباس کار مناسب مشاغل مختلف اشاره می کنیم.

  1. پنبه ای: پارچه نخی بافته شده تمیز و بادوام است که در برابر پاره شدن مقاوم است و یکی از محبوب ترین مواد خارجی برای لباس های کاری میباشد.
  2. نایلون: مقاوم در برابر باد و آب است و به راحتی تمیز میشود. سبک و بادوام، اما به اندازه لباس پنبه ای بادوام نیست. اگر هنگام چرخاندن بازوها از ایجاد صدا توسط لباس متنفر هستید، نایلون مناسب شما نیست.
  3. پلی استر: صدای  کمتری نسبت به نایلون ایجاد میکند؛ اما هنوز هم سبک است. و همچنین تمیز کردن آن ساده نیست. این جنس لباس میتواند تا حدودی در برابر هوا عایق باشد و همچنین تا حد زیادی میتواند در هزینه شما نیز صرفه جویی کند، زیرا اغلب هزینه کمتری دارد.

سایر ویژگی های مربوط به  لباس که ممکن است بخواهید در هنگام خرید لباس کار آنها را نیز مدنظر قرار دهید:

  1. کلاه ها: به صورت فله ای به لباس اضافه میشوند، اما به شما در محافظت از عناصر کمک میکنند. میتوانید لباس کاری با کلاه جدا شونده خریداری کنید، یا می توانید لباس کاملاً بدون کلاه بخرید و یک کلاه مقاوم در برابر ضربه را متناسب با نیازهای دقیق خود به صورت جداگانه خریداری کنید.
  2. جزئیات: دستبندهای قابل تنظیم، بندهای پایین لباس، زیپ ها و پتوهای طوفانی از جمله ویژگی هایی هستند که برای ایجاد ایمنی بیشتر طراحی شده اند. اگر در محیط های بادی کار میکنید یک یا چند مورد از این ویژگی ها را در نظر بگیرید.

برندهای معروف لباس کار در ایران

یکی از برندهای لباس کار صنعتی در ایران برند lion طرح بوفالو میباشد که دارای خصوصیات و ویژگیهای بسیار زیادی میباشند. این مدل از لباس کار دارای تعداد جیب های زیادی است که کار را برای استفاده کنندگان از این لباس راحت تر میکند. علاوه بر این قسمت زانوی لباسهای کار lion دو لایه بوده تا از فرسایش و پارگی سر زانوی کارگران جلوگیری شود.

رنگ بندی و سایزهای متنوع نیز از دیگر خصوصیات لباس های این برند میباشد.

برند ایرانی دیگر لباس کار در ایران  برند sina work  میباشد که این برند نیز دارای کیفیت و استحکام بالایی میباشد و جنس پارچه آن فلامنت کج راه بوده که خود نمایانگر استحکام بالای این لباس میباشد. دوخت این لباس کاملا صنعتی بوده و در 7 سایز مختلف تولید و به بازار ارائه میشود. لباس های این برند نیز مانند برند قبل دارای تعداد جیب های زیادی میباشد.

نوع دیگری از لباس کارهای تولید شده در ایران که ویژه مهندسین میباشد لباس های برند set work میباشد که بسیار زیبا و خوش پوش بوده و این لباس ها نیز دارای کیفیت بسیار بالا، دوخت بسیار تمیز، تنوع رنگی و زیبایی منحصر به فردی است. جنس پارچه به کار رفته در این لباس ها نیز فلامنت کج راه میباشد.

خرید لباس کار

شما مخطابان گرامی به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع برندهای لباس کار با کیفیت بالا در ایران، در صورت تمایل می‌توانید با کارشناسان فروش شرکت ایمن آراز تماس برقرار نمایید.