در محیط‌های کارگاهی که ممکن است افراد در معرض سوراخ شدن دست‌ها و یا نفوذ اشیا قرار بگیرند، خطر دائمی آسیب دیدگی برایشان وجود دارد. به همین علت بهتر است این خطرات را شناسایی کرد و برای محافظت از این آسیب‌ها چاره‌ای اندیشید. این خطرات ممکن است از فروریختن یک تکه چوب تا فروریختن یک رشته سیم نازک از یک کابل باشد. برای مقابله با این خطرات اطلاع از سطح مقاومت در برابر نفوذ اشیا و سوراخ شدن تجهیزات و انتخاب تجهیزات حفاظت فردی در این محیط‌های کارگاهی و صنعتی ضروری است.

وسایلی از قبیل میخ، سیم، براده‌های فلزات یا ابزارهایی مثل کاتر و قیچی‌های آهن بر، فرچه‌های سیمی، براده‌های چوب، تکه‌های شیشه و به طور کلی هر وسیله‌ای که لبه تیز و برنده داشته باشد قابلیت آسیب زدن به دست‌ها به صورت برش و سوراخ شدن را دارد. برای مقابله با این تهدیدات روش‌های پیشگیرانه از جمله پوشیدن دستکش ایمنی ضد برش و سوراخ شدن اقدام موثری است. از این دستکش در مصارف و کارهای صنعتی استفاده می‌شود. دستکش فلزی، آتش نشانی، چرمی، ضربه گیر، ضد اسید و جوشکاری از انواع دستکش‌های ایمنی هستند که در حرفه‌های مختلف استفاده می‌شود. جنس این دستکش‌ها از مواد پلیمری، پارچه کتان ضخیم، پنبه، چرم، بافت فلزی و مواد پلاستیکی به کار برده می‌شود.

انواع استاندارد دستکش ایمنی

انواع استاندارد دستکش ایمنی

دستکش‌های ایمنی با در نظر گرفتن کاربردشان انواع مختلفی دارند که از علامت‌های اختصاری که بر روی آن‌ها درج شده می‌توان به مفهوم آن پی برد و فهمید که هر کدام یک از این دست کش‌ها در کجا کاربرد دارند. برای مثال در سردخانه‌ها و برج‌های خنک کننده از دستکش‌هایی که استاندارد EN ۵۱۱ دارند استفاده می‌شود، چون این دستکش‌ها عملکرد بسیار خوبی در قبال کاهش دما دارند. یا مثلاً زمانی که استاندارد ۳۷۴ EN در مرحله کیفیت‌سنجی روی دستکش‌ها اعمال می‌شوند برای شغل‌های آزمایشگاهی است و ارزیابی‌های شیمیایی را توصیف می‌کند. زمانی که از دستکش‌های ضد باکتری برای مقابله با عوامل بیماری‌زا استفاده می‌شود از دستکش EN ۴۲۱ در آزمایشگاه‌های پاتولوژی و میکروبیولوژی بهره می‌برند.


🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶

برای خرید انواع دستکش ایمنی با فروشگاه ایمن آراز در تماس باشید.

 ۰۲۱-۶۶۳۴۹۶۷۱


استانداردهای ۶۵۹.۴۵۵، ۴۲۱.۴۲۰، ۴۰۷.۳۸۸، EN

از جمله لوازم ایمنی که هنگام کار با ابزار آلات برشی و ماشین آلات سنگین لازم است، دستکش ایمنی ضد برش است که این دستکش در مقابل پارگی و نیروی وارده از جهت تیغ برش، مقاومت بالایی دارد. از این دستکش در کارهایی مثل تراش کاری، سنگ تراشی و نجاری استفاده می‌شود. نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که دستکش باید فیت باشد چون اگر چسبندگی کافی نداشته باشد از دست کاربر می‌لغزد و سبب به وجود آمدن آسیب می‌شود. از کاربردهای مهم این دستکش در مشاغلی مثل مونتاژکاری، بسته بندی، تعمیرات، باغبانی و محیط‌های ساختمانی و کارگاهی است. دستکش‌هایی که دارای علامت اختصاری EN۳۸۸ است برای این کارها مناسب است. این علامت به معنای برخورداری از کیفیت لازم در برابر برش و ضربات مکانیکی و فیزیکی است. دستکش‌هایی هم که دارای علامت اختصاری EN۴۰۷ است برای حرفه آتش نشانی به کار برده می‌شود.

این دستکش از آسیب‌هایی مثل جراحت و سوختگی پیشگیری می‌کند. علامت اختصاری EN۴۲۱ میزان مقاومت دستکش در برابر رادیو اکتیو را نشان می‌دهد و برای عوامل بیماری زا و مشاغل بیمارستانی که با MRL سرکار دارند، به کار می‌رود. دستکش‌هایی هم که دارای علامت اختصاری EN۴۲۰ است برای افرادی که کارکنان اداره برق هستند استفاده می‌شود که میزان مقاومت کالا را مقابل پتانسیل نشان می‌دهد. در صورتی که استانداردهای ۴۲۰ و ۴۰۷ را باهم ترکیب کنیم، علامت اختصاری EN۶۵۹ به وجود می‌آید که میزان مقاومت دستکش در برابر عوامل شیمیایی و رطوبت در شغل آتش نشانی را می‌سنجد. علامت اختصاری EN۴۵۵ هم توسط پزشکان به منظور درمان بیمار و کارهایی مثل جراحی استفاده می‌شود، به طور کلی این استاندارد میزان مقاومت در برابر بریدگی‌های ناشی از چاقو و خطرهای عفونی است.

استانداردهای ۱۲۴۷۷ و ایزو ۱۰۸۱۹

استانداردهای ۱۲۴۷۷ و ایزو ۱۰۸۱۹

از ترکیب این دو استاندارد برای ارزیابی بالا رفتن حرارت و ضربه‌های فیزیکی استفاده می‌شود. به منظور محافظت از دست در مقابل جوش دستکش‌هایی با علامت اختصاری ۱۲۴۷۷ انجام می‌شود. مواردی مثل ابعاد، سایز دستکش، آرم محصولات شرکت، تست حرارت و کارایی اساسی مکانیکی جزء مواد این استاندارد می‌باشند. علامت اختصاری AN۱۲۴۷۷ که از ترکیب۳۸۸ و ۴۰۷ به دست می‌آید، برای ارزیابی کیفیت در شغل جوشکاری استفاده می‌شود. از مجموعه استانداردهای ایزو با شماره ۱۰۸۱۹ هم برای سنجش توانایی انتقال ارتعاشات از دستکش به دست‌ها انجام می‌شود.

استاندارد ANSI ۱۰۵-۲۰۱۱

سازمان ANSİ استاندارد تولیدات مختلف هنگام عرضه در بازار را تضمین می‌کند. در بعضی از موارد مثل سوراخ شدن و سایش مقاومت در برابر نفوذ و سایش مواد شیمیایی، تست و ارزیابی مقاومت دستکش در برابر خواص اشتعالی از جمله نمونه‌هایی از استانداردهای ANSİ آمریکا می‌باشد. هنگام کار این استانداردها، کاهش ارتعاشات دست‌ها را تضمین می‌کند. رتبه‌بندی برای کارایی دستکش‌ها باعث می‌شود تا افراد از یک دستکش ایمنی مناسب با حرفه‌ی خود استفاده کنند. در مقایسه با سایر استانداردها، این استاندارد از دامنه فراگیر‌تری برخوردار است و به علت پشتوانه عملی و علمی خود یک تجهیز ایمنی مناسب را به مصرف کنندگان عرضه می‌کند.

استاندارد ANSI ۱۰۵-۲۰۱۱

سخن نهایی

دستکش استاندارد شاخه‌ای از تجهیزات ایمنی است که باید از استاندارد کافی برخوردار باشند تا بتواند از فرد در مقابل تهدیدات محافظت کند. به منظور استفاده از دستکش‌های ایمنی شما باید شناخت کافی از استانداردهای دستکش داشته باشید تا بتوانید برای کارها و مشاغل مختلف استاندارد مناسب و قابل اطمینان را انتخاب کنید. در صورت رعایت این نکات سلامت دست‌ها و اعضای بدن شما تا حدودی در برابر صدمات حفظ می‌شود. به طور کلی این استانداردها مشخص می‌کند که هر فردی متناسب با شغل خود چه نوع دستکشی را انتخاب و از طراحی و تجهیزات ایمنی به صورت کامل با خبر باشد.

تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۰۱/۲۹