تاکنون به طرز استفاده و مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار فکر کرده‌اید؟ آیا شما هم از آن دسته افراد هستید که از یک ماسک به دفعات متعدد و یا برای چند روز استفاده می‌کنند؟ ماسک تنفسی از جمله تجهیزات حفاظت فردی است که با پوشش دهان و بینی، دستگاه تنفسی را از استنشاق هوای آلوده، ذرات معلق و آلودگی‌ها محافظت می‌نماید. طبق استانداردهای تعریف شده انواع ماسک‌های فیلتردار موجود از قبیل FFP2 و FFP3، که در استانداردهای اروپایی ماسک N۹۵ و N۹۹ نامیده می‌شوند. هر کدام از این‌ها دارای تراکم و ویژگی‌های متمایزی در فیلتر ماسک خود می‌باشند؛ که میزان حفاظت در مقابل آئروسل‌های جامد و مواد سمی یا غیرسمی، ذرات و سایر آلاینده‌ها تعیین می‌کند.

ماسک N۹۵ تا سطح ۹۵ درصد محافظت در برابر آلودگی‌ها ایجاد می‌کند؛ که بسیار نزدیک به ماسک FFP2 که محافظت ۹۴ درصدی ایجاد می‌کند، می‌باشد. در کنار آن ماسک N۹۹ با محافظت ۹۹ درصدی که در برابر آلاینده‌ها ایجاد می‌کند، مشابه ماسک FFP3 می‌باشد. استفاده از این ماسک‌ها برای پرسنل کادر درمان و سایر افرادی که در محیط آلوده قرار دارند توصیه می‌گردد؛ اما گفته شده است افراد بیمار از استفاده از ماسک فیلتردار اکیدا خودداری کنند. چرا که این ماسک‌ها فقط مصرف کننده را از تنفس هوای آلوده اطراف محافظت می‌کند؛ و هوای آلوده تنفس شده توسط بیمار را کاملا به بیرون از ماسک منتقل می‌کند. در کنار این ماسک‌ها، از ماسک تمام صورت برای مواقع بروز آلودگی گازهای شیمیایی یا عوامل میکروبی استفاده می‌گردد. ماسک تمام صورت یا فول فیس با پوشش دادن دهان، بینی، چشم‌ها و کل پوست صورت محافظت ایجاد می‌کند.

استفاده از ماسک تنفسی فیلتر دار

زمان تعویض ماسک فیلتردار

برخلاف باورها و انتظارات عمومی، ماسک تنفسی جزء لوازم شخصی یک بار مصرف بوده و پس از استفاده باید دور انداخته شود. برخی افراد از روی ناآگاهی اقدام به شستن ماسک یا ضدعفونی کردن آن با آب و صابون یا مواد الکلی می‌کنند؛ که این عمل اشتباه محض است! با انجام یک آزمایش ساده به این موضوع پی خواهید برد. ابتدا روی یک ماسک سالم مقداری آب بریزید؛ ماسک آب را از خود عبور نمی‌دهد. اما پس از طی مدت زمان یا آغشته کردن آن به مواد شوینده یا الکل خواهید دید که فورا فیلتر ماسک خاصیت خود را از دست داده و تمام مواد را از خود عبور می‌دهد. ماسک‌ها پس از استفاده خاصیت و عملکرد خود را از دست داده و قابلیت استفاده مجدد ندارند. چرا که با قرار گرفتن در برابر رطوبت و بخار تنفسی فرد، و هوای آلوده و ذرات معلق، عملکرد آن ضعیف شده و از بین می‌رود.

با توجه به ویژگی‌ها و استانداردها در انواع مختلف ماسک، مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار و زمان تعویض آن مشخص می‌گردد. برای مثال از مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار N۹۵ و N۹۹ در صورت استفاده مداوم ۸ ساعت اعلام شده است. اما اگر پیش از اتمام مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار، آن را کثیف کرده‌اید یا احساس می‌کنید بر اثر تنفس، اشک، باران یا سایر عوامل مرطوب شده است، اقدام به تعویض ماسک خود فرمایید. ماسک‌ تمام صورت دارای عمر طولانی‌تری بوده و بسته به نوع استفاده از آن‌ها یک الی دو سال دوام دارند و بدنه آن‌ها به غیر از فیلتر آن قابل شستشو است.

مشاهده انواع ماسک تنفسی دو فیلتر ◀️ ◀️ ◀️ ◀️ ◀️

مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار با ماسک سه لایه چه تفاوتی دارد؟

همانطور که گفته شد، مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار صرفنظر از مدل آن ۸ ساعت می‌باشد. ماسک‌های سه لایه موجود در بازار عملکرد فیلتراسیون چندانی ندارند. آن‌ها به علت تفاوتی که در ساختار فیلتر پارچه‌ای خود دارند، سریعا مرطوب شده و دچار افت عملکرد می‌گردند و نیاز به تعویض دارند. این ماسک‌ها با توجه به ساختارشان به راحتی شکل و یکپارچگی خود را از دست داده و دفرمه می‌شوند. متخصصین می‌گویند مدت زمان استفاده از ماسک‌های سه لایه کمتر از ۸ ساعت بوده و با توجه به آلودگی محیط نسبت به تعویض ماسک اقدام کنید. متوسط مدت زمانی که برای تعویض ماسک سه لایه توصیه می‌شود هر ۲ ال ۳ ساعت می‌باشد.

عمر مفید ماسک های فیلتردار چقدر است؟

شاید در طول روز شما مجبور شوید که ماسک را از روی صورت خود برداشته و مجدد از آن استفاده کنید. برای این کار ابتدا دست‌های خود را شسته و ضدعفونی کنید و سپس ماسک را از روی صورت بردارید و آن را در مکان خاصی قرار دهید تا آلاینده‌ها منتقل نشود؛ سپس مجدد دست خود را ماسک را بر روی صورت قرار داده و مجدد دست‌های خود را تمیز کنید. برند و جنس پارچه ماسک‌های فیلتردار بر روی عمر مفید ماسک تنفسی تک فیلتر و ماسک تنفسی دو فیلتر تاثیر می‌گذارد.

ماسک تنفسی فیلتر دار N95

مدت زمان استفاده از ماسک ffp2 چقدر است؟

بر اساس پروتکل NIOSH ماسک N۹۵ تحت جریان هوای آلوده و ذرات معلق کارایی فیلتراسیون معادل ۹۵ درصد از خود نشان می‌دهد. معادل آن طبق استاندارد EN اروپا ماسک‌های تنفسی در سه کلاس FFP1 و FFP2 و FFP3 تقسیم‌بندی می‌شوند؛ که از میان آن‌ها مدل FFP2 با محافظت ۹۴ درصدی نزدیک‌ترین مدل به N۹۵ می‌باشد. همان طور که پیشتر گفته شد، مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار FFP2 مانند سایر ماسک‌های فیلتردار N۹۵، N۹۹ و سایر ماسک‌های FFP معادل ۸ ساعت به صورت استفاده مداوم می‌باشد. چنانچه استفاده از ماسک در یک روز به ۸ ساعت به طول نینجامید، لطفا از استفاده مجدد آن در روزهای بعد خودداری فرمایید.

طرز استفاده از ماسک فیلتردار

شاید عموم جامعه بر این باور باشند که طرز استفاده از ماسک فیلتردار را به خوبی می‌دانند. با شیوع بیماری کرونا و اجباری شدن زدن ماسک در اماکن عمومی، مشاهده شده بسیاری از مردم نحوه زدن ماسک را بلد نبوده یا به آن توجهی نمی‌کنند. نگه‌داری ماسک در جیب لباس، گذاشتن و درآوردن ماسک به صورت پی‌درپی، برخورد دست کثیف به سطح درونی و بیرونی ماسک وعدم پوشش بینی و دهان به صورت کامل از اشتباهات رایج استفاده از ماسک می‌باشد.
در اینجا مراحل زدن ماسک را با تمام نکات آن به صورت گام به گام شرح می‌دهیم:
🔶 ابتدا دست‌ها را شسته و کاملا خشک می‌کنیم و یا ضدعفونی می‌کنیم.
🔶 ماسک را از بسته‌بندی بدون اینکه به جایی مثل سطوح میز و غیره برخورد کند خارج می‌کنیم.
🔶 ماسک را بررسی می‌کنیم تا عاری از هرگونه کثیفی، سوراخ، پارگی یا آسیب در قسمت سطوح داخل، خارج و فیلتر سوپاپ و بند آن باشد.
🔶 سطح داخلی ماسک را به سمت خود گرفته و طوری روی بینی و دهان خود قرار دهید که گیره یا ابر آن بالای بینی قرار گیرد.
🔶 بند یا کش آن را به پشت سر و بالای گوش برده، و اگر دارای دو بند هست، هر کدام را پشت یک گوش قرار دهید.
🔶 با انگشتان خود گیره ماسک را روی بینی خود تنظیم و محکم کنید؛ طوریکه هوایی که تنفس می‌کنید از بالای ماسک قابل رد شدن نباشد.
🔶 با دستانتان روی ماسک را پوشانده و به آرامی نفس بکشید. هوایی که به صورت دم به داخل می‌کشید باید باعث شود ماسک به سمت صورت کشیده شود. و هوایی که بازدم می‌کنید نباید از اطراف ماسک به بیرون نشت کند.
🔶 با توجه به مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار پس از مصرف آن اقدام به تعویض و دور انداختن ماسک کرده و از مصرف مجدد آن خودداری کنید.

پس از استفاده از ماسک، یا اتمام مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار، برای دور انداختن آن، ماسک را با دستان تمیز از قسمت دو طرف بند آن گرفته و از صورت خود جدا کنید. سپس بدون آن که به سطح آن دست بزنید، آن را درون سطل زباله بیاندازید. هرگز ماسک خود را در اماکن عمومی رها نکنید.

✍️ سخن نهایی

شاید قبل از همه‌گیری ویروس کرونا استفاده و اطلاع داشتن از انواع ماسک‌ها مرسوم نبوده و فقط مختص قشر خاصی از جامعه مانند کادر درمان بوده است. امروزه دقت به نحوه استفاده، کیفیت جنس و مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار در سلامتی و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مسری تاثیر به سزایی دارد. برند ایمن آراز ماسک‌های فیلتردار را با بهترین کیفیت به طرفداران این ماسک ارائه کرده و برای سلامتی مصرف‌کنندگان اهمیت ویژه‌ای قائل است.

پیشنهادات و نظرات خود را با ایمن آراز به اشتراک بگذارید.

بروزرسانی شده در تاریخ 29 فروردین 1402