لباس کار ایمنی چیست؟

لباس کار ایمنی در واقع برای حفاظت از سلامت نیروی کار در برابر رویدادهای آسیب زا هنگام انجام وظایف مورد استفاده قرار میگیرد. برای انتخاب یک لباس کار ایمنی با کیفیت لازم است به موارد مختلفی توجه شود. به عنوان مثال یکی از این موارد میتواند خطرات بالقوه موجود در محیط کار باشد و…

با توجه به این موضوع هر شغلی لباس کار مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال لباس کار آتش نشانی در بعضی از موارد لازم است ضد حریق باشد تا آتش نشانان بتواند در شرایط سخت و دمای بالا با حفظ ایمنی به انجام عملیات اطفا حریق و نجات بپردازند.

و یا لباس کار کارکنان اداره برق به شکلی طراحی میشود که در برابر جریان الکتریسیته مقاوم باشد تا مهندسان و کارکنان اداره برق بتوانند با خیال راحت نسبت به انجام وظایفشان اقدام نمایند. به صورت کلی میتوان گفت نیروی کار در هر شغلی با شرح وظایف از مشخص لباس کار متفاوتی استفاده میکنند.

لباس کار ایمنی مناسب

همچنین لازم است بدانید برای تولید لباس کار با کیفیت موارد مختلفی مورد توجه قرار میگیرد. مواردی مانند جنس پارچه لباس کار، روش دوخت، کاربردی که کارفرما از لباس کار انتظار دارد و…

تمامی این موارد با یک هدف مشخص انجام میشود و آن هدف تنها ایجاد احساس راحتی در کنار ایمنی برای نیروی کار میباشد. به جرات میتوان گفت یکی از مواردی که بین تمامی مدل های لباس کار مشترک است ایجاد ایمنی کافی برای نیروی کار و در عین حال ایجاد احساس راحتی میباشد.

انواع لباس کار استاندارد

انواع لباس کار استاندارد براساس نیاز کارکنان به صورت یکسره و دوتیکه تولید میشود. لباس کار یکسره به شکلی دوخته شده است که بالا تنه و پایین تنه نیروی کار را پوشش میدهد همچنین لباس کار دوتیکه که معمولا شامل یک کاپشن و شلوار میباشد میتواند بالاتنه و پایین تنه نیروی کار را پوشش دهد.

تفاوت لباس کار یک تیکه و دو تیکه در این است که لباس کار یک تیکه معمولا بدون آستین و سرشانه میباشد، اما لباس کار دو تیکه دارای آستین میباشد. در مشاغلی که نیاز به بالا زدن آستین لباس کار وجود داشته باشد قوانین ایمنی در محیط کار ایجاب میکند که به جای لباس کار دوتیکه(کاپشن و شلوار) از لباس کار یک تیکه استفاده شود.

در هر صورت مهم نیست که نیروی کار از چه مدل لباس کاری استفاده میکند. اگر لباس کار نتواند ایمنی کافی را برای نیروی کار فراهم آورد لازم است که سریعا نسبت به تعویض لباس کار اقدام نماید.

از دیگر مواردی که میتواند به خوبی اهمیت پوشیدن لباس کار ایمنی را به نمایش بگذارد ایجاد نظم در محیط کار میباشد. زمانی که تمامی کارکنان یک مجموعه کوچک، متوسط و یا بزرگ از یک لباس کار متحدالشکل استفاده میکنند به صورت خودکار نظم در محیط کار حکم فرما خواهد شد. از این رو بدون توجه به جایگاه شغلی افراد لازم است تمامی افراد از لباس کار استفاده کند.

در این مقاله از وبسایت ایمن آراز قصد داریم مهمترین ویژگی های یک لباس کار با کیفیت و مرغوب را بررسی کنیم تا در صورتی که شما مخاطبان گرامی قصد خرید لباس کار را داشته باشید بتوانید بهترین لباس کار را متناسب با شغلتان انتخاب نمایید. لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید…

اهمیت استفاده از لباس کار ایمنی در مشاغل مختلف

همانطور که میدانید مهمترین دلیل برای استفاده از لباس کار ایجاد ایمنی برای نیروی کار میباشد. اما نکته دیگری که در مورد استفاده از لباس کار ایمنی لازم است به آن توجه کنیم این است که زمانی که برای انجام وظایف در محیط کار از لباسی متفاوت از لباس شخصی استفاده میکنیم به این مفهوم است که این وظایف برای ما جایگاه ارزشمندی دارد.

زمانی که نیروی کار از یک لباس کار مناسب با شغل استفاده میکند این موضوع میتواند به صورت مستقیم در افزایش بازدهی نیروی کار موثر باشد. همچنین استفاده از لباس کار میتواند باعث ایجاد حس خوبی در کارکنان در زمان انجام وظایف شود.

خرید لباس کار ایمنی

مهمترین نکات در هنگام تولید لباس کار

اولین مورد برای تولید لباس کار با کیفیت توجه به دمای محیطی است که نیروی کار میخواهد از لباس کار در آن محیط استفاده کند. به عنوان مثال استفاده کردن از لباس کاری که ضخامت زیادی دارد مناسب مناطق با آب هوایی گرم نیست زیرا باعث ایجاد احساس نارضایتی برای نیروی کار میشود و در نتیجه بازدهی نیروی کار را کاهش میدهد.

در چنین شرایطی ممکن است نیروی کار از پوشیدن لباس کار منصرف شود و بدون لباس کار مشغول انجام وظایف شود. از آنجایی که استفاده از لباس کار میتواند تا حد زیادی باعث افزایش ایمنی شود، استفاده نکردن نیروی کار از لباس کار به دلیل طراحی نامناسب میتواند باعث ایجاد خسارات جدی و زیان های جبران ناپذیر شود.

لباس کار ایمنی با کیفیت

لازم است بدانید معمولا برای طراحی لباس کار مناسب مناطق با آب و هوای گرم از الیاف طبیعی استفاده میشود. این الیاف به دلیل تبادل دمای مناسبی که دارد مانع از ایجاد گرمای زیاد برای نیروی کار و همچنین کاهش تعرق میشود.

دومین موردی که برای تولید لباس کار با کیفیت به آن توجه میشود توجه به نیاز نیروی کار و وظایف آن میباشد. از آنجایی که طیف گسترده ای از افرادی که در محیط کار از لباس کار استفاده میکنند کارگران هستند، لباس کار این افراد باید بتواند به خوبی حفظ ایمنی آن ها را در هنگام انجام وظایف تضمین کند. به عنوان مثال کارگرانی که در ساختمان های در حال ساخت مشغول به کار هستند به لباس کاری نیاز دارند که در برابر بریدگی، ضربه و… مقاوم باشد.

سایز لباس کار ایمنی

سایز لباس کار ایمنی از آن دست مواردی است که به صورت مستقیم در انتخاب لباس کار موثر است. اندازه یک لباس کار استاندارد باید به شکلی باشد که اصطلاحا فیت تن نیروی کار باشد. در صورتی که لباس کار متناسب با اندازه بدن نیروی کار نباشد به بدن نیروی کار میجسبد و در هر لحظه احساس نارضایتی را برای نیروی کار به وجود میاورد.

متناسب بودن سایز لباس کار با بدن نیروی کار یکی دیگر از مواردی است که میتواند در استفاده کردن یا استفاده نکردن نیروی کار از لباس کار موثر باشد. همچنین استفاده کردن نیروی کار از لباس کار گشاد نیز همانند لباس کار تنگ میتواند باعث کاهش بازدهی نیروی کار شود. در نتیجه بهتر است لباس کاری را انتخاب کنید که دقیقا مناسب و متناسب با اندازه بدن نیروی کار باشد.

فروشگاه تجهیزات ایمنی ایمن آراز
برای مشاهده جدیدترین انواع لباس کار استاندارد میتوانید برروی دکمه زیر کلیک نمایید
ایمن آراز

نفوذ ناپذیری لباس کار ایمنی

یک لباس کار ایمنی مناسب به شکلی طراحی شده است که در برابر نفوذ مواد مضر مانند اسید و… یا حتی نفود مواد غیرمضر مانند آب و… مقاوم است. بر این اساس در صورتی که نیروی کار به صورت مستقیم با مواد مضر در ارتباط باشد بهتر است از لباس ضدنفود استفاده کند.

به عنوان مثال اگر بخواهیم لباس کار نقاش ساختمان را بررسی کنیم، این لباس کار به شکلی تولید میشود که به صورت همزمان بالاتنه و پایین تنه نیروی کار را پوشش میدهد، همچنین برای محافظت بیشتر لازم است نیروی کار از کلاه ایمنی، دستکش ایمنی مناسب و ماسک تنفسی چند لایه و یا فیلتر دار استفاده نماید.

همانطور که گفته شد یکی از راه هایی که میتواند مانع از نفود مواد آسیب زا به داخل لباس کار شود استفاده کردن از لباس کار یکسره میباشد. در عین حال توجه به این نکته ضروری است که در تولید لباس کار نفوذناپذیر باید درزهای لباس کار به صورت چندبار دوخت چرخ شود تا در شرایط مختلف بتواند از سلامت نیروی کار مراقبت نماید

لباس کار ایمنی با قیمت مناسب

رنگ لباس کار ایمنی

از دیگر نکاتی که در خرید لباس کار ایمنی باید به آن توجه نمود استفاده کردن از پارچه لباس کار با رنگ ثابت در هنگام تولید لباس کار میباشد. لباس کارهایی که دارای کیفیت مناسبی نیستند بعد از چندبار شستشو به مرور کم رنگ میشوند و در نهایت به صورت کامل رنگ خود را از دست میدهند.

این موضوع زمانی بیشتر اهمیت پیدا میکند که نیروی کار در مکان های تاریک مشغول انجام وظیفه باشد. همانطور که میدانید براساس استانداردهای ایمنی لازم است نیروی کار در مکان های تاریک از لباس کار شبرنگ دار استفاده کند. ویژگی لباس کار شبرنگ دار این است که در اثر تابش نور میتوانند نور را بازتاب دهد و اینگونه دیگران متوجه حضور افراد در محیط میشوند.

به عنوان مثال شغل پاکبانی در دسته شغل هایی قرار میگیرد که اکثرا نیروی کار در زمان های تاریک مشغول انجام وظیفه است. در این شرایط پوشیدن لباس کار شبرنگ دار به رانندگان کمک میکند بتوانند این افراد را در زمان های تاریک نیز مشاهده کنند و مانع از وقوع تصادف میشود.