فروشگاه تجهیزات ایمنی ایمن آراز

تجهیزات ایمنی، وسایلی هستند که کارکنان کارگاه ها و کارخانجات از این وسایل برای مصون بودن در برابر عوامل خطر آفرین استفاده می‌کنند. در این مقاله به بررسی انواع تجهیزات ایمنی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار کار کارکنان مشاغل پر خطر می‌پردازیم.

ضرورت رعایت اصول ایمنی در هنگام کار امری اجتناب ناپذیر است و کارکنان باید جمله ی «اول ایمنی، بعد کار» را به عنوان اصل مهم در نظر بگیرند. انسان کار می‌کند تا پول بدست آورد و به واسطه پول آرامش کسب کند؛ بنابراین کسب آرامش، هدف نهایی کار کردن محسوب می شود و این زمانی میسر می‌گردد که فرد از لحاظ بدنی سالم باشد.

پس رعایت اصول ایمنی و استفاده از تجهیزات ایمنی بسیار مهم است. تجهیزات ایمنی می‌توانند خطرات کار با وسایل را تا حد مطلوبی کاهش دهند. کلاه ایمنی، گوشی ایمنی، عینک ایمنی، ماسک ایمنی و دستکش‌ها  از جمله این تجهیزات محسوب می‌شوند که در مورد هر کدام به اختصار بحث خواهیم کرد.

نقش کلاه ایمنی در تجهیزات ایمنی

یکی از مهم‌ترین اعضای بدن سر می‌باشد و اگر ضربه ای با شدت متوسط به نقطه ای از سر وارد شود، ممکن است منجر به ضربه مغزی شدن فرد شود و حیاتش خاتمه یابد. برای پیشگیری از چنین وضعی کلاه های ایمنی طراحی شدند. مهندسان عمران، کارگران ساختمانی، آتش نشانان و افراد دیگری که در معرض افتادن اشیا بر روی سرشان هستند موظف به استفاده از این کلاه ها می‌باشند. ممکن است خطر فقط از جانب بالای سر نباشد و طرفین سر را نیز در بر بگیرد. بدین منظور کلاه های ایمنی را به دو سطح تقسیم بندی می کنند:

 سطح یک که فقط قسمت بالایی سر را می پوشاند و سطح دو که علاوه بر قسمت بالایی، شقیقه ها را نیز پوشش می‌ دهد.

تقسیم بندی دیگری در کلاه های ایمنی وجود دارد؛ این کلاه ها بر اساس میزان مقاومت الکتریکی به سه دسته تقسیم میشوند:

  1. کلاس عمومی (G)؛ بیشتر کلاه ها از این دست هستند.
  2. کلاس الکتریکال (E)؛ برای افرادی است که با برق سروکار دارند.
  3. کلاس کنداکتیو (C)؛ این کلاه ها رسانا هستند و برای کسانی که با برق و الکتریسیته سروکار دارند مناسب نیست.
تجهیزات ایمنی

نقش گوشی ایمنی در تجهیزات ایمنی

آستانه ی شنوایی گوش محدود است و اگر صداهایی فراتر از آستانه شنوایی (40 دسی بل) به گوش اعمال شود و تحریک طولانی مدت انجام شود، در گوش احساس درد می کنیم. اگر این میزان به 60 دسی بل افزایش یابد حتی اگر تحریک ممتد نباشد، به گوش آسیب جدی وارد میشود. گوشی های ایمنی میزان صوت را تا 30 دسی بل کاهش می دهد که مقداری قابل توجه است.

مناطق نظامی، پادگان ها و رزمایش ها که صدای شلیک ها در این مکان ها سرسام آور است و همچنین معدن ها، کارخانه خودروسازی، کارگاه های نساجی، کارگاه ها و کارخانه ی تولید مواد شیمیایی از جمله مکان هایی هستند که استفاده از این گوشی ها در آنجا به شدت توصیه می شود.

گوشگیر ۳M OPTIME 105

نقش عینک ایمنی در تجهیزات ایمنی

چشم عضو ظریف و حساس بدن است و همین موضوع باعث شده که برای محافظت چشم ها در برابر نور و ضربه، عینک های ایمنی طراحی و ساخته شوند.  عدسی این عینک ها از شیشه و یا پلاستیک ساخته شده است. برای کسانی که در معرض پرتو های ایکس قرار می‌گیرند، علاوه بر مواد فوق از سرب جهت ممانعت از ورود اشعه استفاده می شود. به طور کلی 4 خطر وجود دارد  که ممکن است چشم را تهدید کند و ما  موظف به استفاده از عینک ایمنی در برابر این خطرات هستیم که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وجود اجسام تیز و برنده در اطراف چشم هنگام کار
  2. قطرات و ذرات شیمیایی
  3. گاز های شیمیایی غیر سمی
  4. نور شدید
عینک ضد بخار

نقش ماسک ایمنی در تجهیزات ایمنی

ماسک ها برای حفاظت از سیستم تنفسی انسان مورد استفاده قرار می گیرد. این عمل هم به وسیله ی جلوگیری از ورود ذرات به داخل ریه ها و هم بوسیله ی هوارسانی از منبع خارجی به داخل ماسک صورت می گیرد.

انواع ماسک تنفسی عبارتند از: ماسک تمام صورت، ماسک نیم صورت،  انواع ماسک تک فیلتر، ماسک نیم صورت دو  فیلتر، ماسک ضد غبار و … که هر یک کارایی منحصر به فردی دارند و در مکانهای مختلفی از آنها استفاده می‌شود.

ماسک بهداشتی 3m

نقش دستکش های ایمنی در تجهیزات ایمنی

دستکش های ایمنی، دست ها را تا حد امکان در برابر خطرات مصون نگه می‌دارند. دست ها و پوست در برابر مواد شیمیایی آسیب پذیر هستند؛ بنابراین هنگام کار با مواد شیمیایی باید مانعی مابین پوست دست و ماده وجود داشته باشد که این مانع باید نسبت به نفوذ ماده شیمیایی مقاوم باشد.

برای این کار دستکش ها بهترین گزینه هستند. ممکن است فرد در حال کار کردن  با الکتریسیته و برق باشد، برای جلوگیری از برق گرفتگی دستکش های عایق در برابر الکتریسیته وجود دارند. در خصوص این مورد علاوه بر دستکش  از کفش ایمنی که کاملا عایق است استفاده می شود تا در صورت عبور جریان از دستکش، کفش ها مانعی دیگر در برابر عبور جریان باشند. در ساخت دستکش ها باید علاوه بر بالا بردن ایمنی، میزان تعرق و حساسیت پذیری را در دستکش پایین بیاورند تا فرد در هنگام کار اذیت نشود.

خرید تجهیزات ایمنی

علاوه بر موارد گفته شده در مورد تجهیزات ایمنی  لباس کار حائز اهمیت است. لباس کار باید جنبه ی محافظتی کامل را داشته باشد و علاوه بر آن جنس مواد استفاده شده باید به گونه ای باشد که فرد در آن احساس راحتی کند.

موارد ذکر شده از جمله مواردی هستند که به صورت عام در تجهیزات ایمنی مورد استفاده قرار می گیرند. محصولات ایمنی دیگری نیز هستند که در مشاغل خاص استفاده می شوند و بنابر نوع خطری که انسان را تهدید می کند ساخته می شوند.

در این مقاله  مشاهده کردید که به چه میزان استفاده از تجهیزات ایمنی مهم  و حیاتی است. متاسفانه سالانه تعداد زیادی از کارگران با سهل انگاری در خرید تجهیزات ایمنی دچار نقص عضو میشوند و یا جانشان را از دست میدهند. شما می توانید تجهیزات ایمنی مورد نظر را از فروشگاه ایمن آراز خریداری فرمایید و با استفاده از این تجهیزات سلامت خود را ضمانت کنید.