لباس کار آتش نشانی

همان‌طور که می‌دانیم؛ در طی یک عملیات، آتش‌نشان ممکن است در معرض دمای بیش از 1000 درجه قرار گیرد که در آن دما احتمال ایجاد حداکثر خطر سوختگی و خفگی وجود دارد. علاوه بر خطرات آشکار گرما، آتش نشانان در معرض گازهای سمی، اشیاء تیز، زمین ناهموار، سطوح لغزنده، مایعات بیولوژیکی، مواد شیمیایی ریخته شده و برق هستند. به همین دلیل لباس‌های آتش‌نشانی باید بهترین حفاظت ممکن را برای آتش نشانان داشته باشند. به ‌عبارت‌دیگر؛ اگر ساختار لباس با محافظتی که به همراه دارد بهترین عملکرد را داشته باشد، قطعاً عملکرد آتش نشانان نیز چشمگیر خواهد بود. در این مقاله از وبسایت ایمن آراز قصد داریم انواع لباس آتش نشانی را با توجه به جنس لباس آتش نشانی و کاربردهای هر لباس آتش نشانی بررسی کنیم.

انواع لباس آتش نشانی

لباس های آتش نشانی دارای انواع مختلفی میباشند که در این بخش به صورت کامل به بررسی هرکدام از انواع لباس آتش نشانی میپردازیم

تونیک

تونیک یک آتش‌نشان از پارچه مصنوعی مقاوم در برابر آتش ساخته شده است که پس از قرارگرفتن در معرض آتش؛ مقاومت ساختاری خود را حفظ می‌کند و در برابر بریدگی و پارگی مقاومت می‌کند. این لباس سطح خوبی از محافظت را بدون تشدید فشار متابولیکی گرمایی آتش‌نشان فراهم می‌کند. تونیک آتش‌نشانی به‌گونه‌ای طراحی شده است که انعطاف‌پذیری خوبی داشته باشد و یقه دارای یک زیپ بلند است تا از پوشاندن کامل گردن اطمینان حاصل کند. این مدل از لباس‌ها بدون اینکه سنگین باشند و پوشیدن آن بسیار سخت باشد سطح بالایی از مقاومت در برابر حرارت را ایجاد می‌کنند.

انواع لباس آتش نشانی مخصوص آب‌وهوای مرطوب

تجهیزات آب‌وهوایی مرطوب اغلب برای موارد خطرناک و حوادث امداد و نجات در آب‌وهوای بد و همچنین هنگام انجام خدمات اضطراری در هنگام طوفان یا سیلاب موردنیاز است. آتش نشانان دارای یک ژاکت چندمنظوره برای استفاده در مناطق مختلف عملیاتی با درجه حفاظت بالا در برابر عناصر و راحتی در شرایط شدید آب‌وهوایی هستند.

انواع لباس آتش نشانی مخصوص اقلیم سرد

آتش نشانانی که در مناطقی مانند کوهای برفی کار می‌کنند، لباس‌هایی متناسب با محیط خود نیاز دارند. برای انجام فعالیت در این شرایط بسیار سرد، آتش نشانان لباس‌های اضافی از جمله جوراب‌های سنگین، کت‌های بلندتر و گرم‌تر، پیراهن کش‌دار با وزن بیشتر و در بعضی شرایط، کلاهک‌های خزدار دارند که شرایط گرمایی مناسبی را فراهم می‌کند. در واقع آتش نشانانی که در مکان‌های برفی کار می‌کنند دارای دستکش برفی و کت بارانی و شلوار و زیرشلواری کاملاً آستردار هستند.

انواع ژاکت آتش‌نشانی

این ژاکت در درجه اول به‌منظور مبارزه با آتش‌سوزی طراحی شده است. این نوع ژاکت سبک و راحت است و دارای سطح متوسطی از محافظت در برابر تابش و حرارت برای فرد است، در حالی‌که احتمال تنش گرمایی را به حداقل می‌رساند.

انواع لباس آتش نشانی

جلیقه‌های ایمنی با دید بالا

گاهی اوقات آتش نشانان موظف هستند در جاده‌ها یا در مجاورت جاده‌ها یا مناطقی که باید به‌وضوح قابل‌مشاهده باشند فعالیت کنند. برای این شرایط، آتش نشانان از یک جلیقه زرد آهکی با نوار بازتابنده نقره استفاده می‌کنند. جلیقه این اطمینان را می‌دهد که پرسنل در یک وضعیت غیر آتش‌نشانی می‌توانند توسط رانندگان عبوری به‌اندازه کافی دیده شوند. از این موارد در عملیات اطفا حریق استفاده نمی‌شود.

انواع لباس آتش نشانی

شلوار بلند

شلوارهای بلند محافظت بیشتری را برای آتش نشانان ایجاد می‌کنند. این شلوارها برای ایمنی بیشتر بر روی شلوار دیگری پوشیده می‌شوند.

روپوش‌های پارچه‌ای

این روپوش‌ها از پارچه مصنوعی با مقاومت بالا در برابر درجه حرارت زیاد و ثبات حرارتی ساخته شده‌اند. این مدل از لباس‌ها بر روی تن به‌صورت بسیار آزاد قرار می‌گیرند تا اجازه دهند هوا بین دولایه لباس گردش کند

لباس کامل آتش‌نشانی

لباس کامل آتش نشانی شامل یک کت‌وشلوار است که از چندلایه پارچه مخصوص ساخته شده است تا از آتش نشان در مقابل گرما و شعله‌های آتش محافظت کند. این نوع لباس حجیم بوده و می‌تواند او را بسیار بزرگ جلوه دهد.

دست‌های یک آتش‌نشان توسط دستکش‌های سنگین محافظت می‌شود و او برای محافظت از پاهای خود چکمه‌های ضخیم می‌پوشد.

وقتی آتش نشانان مجبور هستند در اطراف مواد بسیار خطرناکی باشند، لباس‌های سفید رنگ خاصی می‌پوشند که باعث می‌شود کمی شبیه فضانوردان باشند. این لباس‌ها آنها را در برابر مواد شیمیایی خطرناک محافظت می‌کند.

انواع لباس آتش نشانی

لباس فرم ایستگاه آتش‌نشانی

هنگامی‌که یک آتش‌نشان در شرایط غیر خطرناک مشغول کار است، “لباس ایستگاه” خود را به تن خواهد کرد. در ایستگاه های آتش نشانی این لباس‌ها شامل شلوار مشکی، پیراهن مشکی یا خاکستری و شاید یک کلاه ساده می‌باشد.

دست‌های یک آتش‌نشان توسط دستکش‌های سنگین محافظت می‌شود و او برای محافظت از پاهای خود چکمه‌های ضخیم می‌پوشد.

وقتی آتش نشانان مجبور هستند در اطراف مواد بسیار خطرناکی باشند، لباس‌های سفید رنگ خاصی می‌پوشند که باعث می‌شود کمی شبیه فضانوردان باشند. این لباس‌ها آنها را در برابر مواد شیمیایی خطرناک محافظت می‌کند.

جنس انواع لباس آتش نشانی از چیست؟

همان گونه که می‌دانیم؛ عملیات اطفاء حریق کار بسیار خطرناکی است و برای اطمینان از این‌که آتش‌نشان می‌تواند وظیفه خود را انجام دهد و از محیط‌های خطرناک درامان بماند، به تجهیزات و لباس‌های خاصی نیاز دارد. به دلیل ایجاد مقاومت در برابر حرارت و استحکام بالا؛ انواع مختلفی از مواد برای تولید لباس یک آتش‌نشان انتخاب می‌شوند. به‌عنوان‌مثال؛ ژاکت و شلوارهایی که یک آتش‌نشان می‌پوشد باید از موادی ساخته شود که در برابر گرمای شدید مقاومت کنند. الیاف آرامید یک الیاف مصنوعی است که به دلیل استحکام و مقاومت در برابر حرارت بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد. Nomex نام تجاری لباس الیاف آری است و از این نوع مواد در ساخت کت‌وشلوار آتش‌نشان استفاده می‌شود. Nomex غالباً با Kevlar ترکیب می‌شود تا مقاومت مواد را افزایش دهد.

بررسی کلی لباس محافظ آتش‌نشان

بدیهی است که نقش لباس محافظ آتش نشانان نه‌ تنها محافظت از آتش‌نشان؛ بلکه توانایی دستیابی آتش‌نشان به اهداف فوق است. نوع لباس محافظ و محافظتی که این لباس‌ها ارائه می‌دهند بر اساس میزان خطر موجود انتخاب می‌شود. لباس‌های محافظ ضد آتش به‌صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  1. لباس محافظ برای عملیات آتش‌نشانی
  2. لباس‌های اطفاء حریق
  3. لباس‌های آتش‌نشانی
  4. لباس ایستگاه / کار
انواع لباس آتش نشانی

لباس محافظ برای عملیات آتش‌نشانی

فعالیت‌های نجات، مهار آتش و حفاظت از اموال در ساختمان‌ها، سازه‌های محصور، وسایل نقلیه و شناورها یا املاک مشابه آن که در یک آتش‌سوزی یا شرایط اضطراری نقش دارند، به‌عنوان عملیات آتش‌نشانی نامیده می‌شود. نیروهای مختلف آتش‌نشانی شهرداری برای اطفاء حریق به لباس محافظ احتیاج دارند.

تمام لباس‌های محافظ برای عملیات ضد آتش باید مطابق با استانداردهای NFPA 1971 در آمریکای شمالی و EN 469 در اتحادیه اروپا باشد. لباس‌های محافظ عبارت‌اند از: کت (طول استاندارد – 35 “)، شلوار (طول استاندارد – 26” ، 28 “، 30” ، 32 “)، یا عناصر پوششی مجموعه محافظ که برای ایجاد حداقل محافظت در قسمت‌های بالا و پایین تنه، دست‌ها و پاها به ‌استثنای سر طراحی شده‌اند.

لباس محافظ از ترکیبی از سه ‌لایه کاربردی تشکیل شده است:

  1. پوسته بیرونی
  2. مانع رطوبت
  3. موانع حرارتی
  4. آستر زمستانی (اختیاری)

لباس‌های ساخته شده به دلیل نوع اجزای انتخاب شده و همچنین سایر فاکتورها از جمله تناسب که مستقیماً با کیفیت طراحی، الگوها و دقت کارخانه سازنده در زمان تولید (به‌ عنوان‌ مثال برش، دوخت و تکمیل درز) ارتباط مستقیم دارند، متفاوت هستند.

نکات مهم و قابل‌توجه در هنگام خرید انواع لباس آتش نشانی

ارگونومی موضوع بسیار مهمی است که باید به ‌ویژه در لباس آتش‌نشانی مورد توجه قرار گیرد. در عملیات های آتش نشانی، آتش نشان ها مجبور به انجام وظایف بسیاری هستند و در صورتی که لباس آتش نشانی به شکل مناسبی طراحی نشده باشد، فشار زیادی را به بدن وارد می‌کند.

نکته بسیار مهم دیگر، میزان وزن لباس کار است به شکلی ‌که هر چه وزن لباس کمتر باشد کالری کمتری در حین حرکت مصرف می‌شود و در نتیجه انرژی آتش‌نشان برای انجام عملیات بیشتر است.

نکته حائز اهمیت دیگر ایجاد حداقل مقاومت در برابر حرکت در حین عملیات نجات است به شکلی که کالری کمتری مصرف شود.

همچنین تقویت قابلیت‌های تهویه از طریق انتخاب صحیح نوع پارچه نیز بسیار مهم می‌باشد؛ بنابراین لباس‌های با قابلیت تهویه بیشتر برای عملیات آتش‌نشانی مناسب‌تر هستند.

باتوجه ‌به مطالب فوق لباس آتش‌نشانی یکی از تجهیزات و ملزومات بسیار پرکاربرد در این شغل است که در صورت بی‌دقتی در انتخاب لباس مناسب و یا عدم توجه به نکات ارگونومی و…. خطرات و صدمات بعضاً جبران‌ناپذیری به آتش نشانان وارد شده در نتیجه بازدهی و راندمان کاری آنان کاهش می‌یابد و آنها نمی‌توانند به ‌تمامی وظایف و تعهدات خود در خصوص جان و مال افراد عمل کنند.

شما مخاطبان گرامی میتوانید برای خرید انواع لباس آتش‌نشانی و یا کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تجهیزات ایمنی با مشاوران شرکت ایمن آراز تماس برقرار نموده و ضمن آشنایی با برندهای مختلف تولیدکننده انواع لباس آتش‌نشانی و قیمت آنها، از خدمات این شرکت بهره‌مند شوید.

فروشگاه تجیهزات ایمنی ایمن آراز

فروشگاه اینترنتی تجهیزات ایمنی ایمن آراز، ارائه دهنده انواع تجهیزات ایمنی از جمله لباس کار با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت

خرید لباس کار با قیمت مناسب

شما مخاطبان گرامی میتوانید برای خرید انواع لباس کار با قیمت مناسب از محصولات وبسایت ایمن آراز دیدن فرمایید. برای مشاهده محصولات لباس کار بر روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده محصولات لباس کار