انواع سرپنجه کفش ایمنی، مهم‌ترین قسمت یک پوتین ایمنی یا کفش ایمنی محسوب می‌شوند. سرپنجه وظیفه دارد که از پا و انگشتان آن محافظت کند به عبارت ساده‌تر از پا و انگشتانش در برابر ضربه و فشار، در اثر سقوط یک جسم محافظت می‌کند. معمولا سر پنجه به همراه یک صفحه ضد میخ (که وظیفه جلوگیری از ورود میخ و یا اشیاء نوک تیز به داخل کفش را بر عهده دارد) در قسمت جلویی کفش ایمنی، جفت می‌شود. اساسا سرپنجه‌هایی که در انواع کفش ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرند با یکدیگر متفاوت‌اند و در متریال‌های مختلفی هم ساخته می‌شوند. برای هر کفش ایمنی یک سرپنجه با متریالی همچون فولاد، کامپوزیت، آلیاژ در نظر گرفته می‌شود. زمانی که قصد خرید کفش ایمنی دارید با انواع مختلفی روبه‌رو می‌شوید که سرپنجه هر کدام از آن‌ها از جنس خاصی طراحی و تولید شده است و هر کدام از سرپنجه‌های استفاده شده در کفش ایمنی از مزیت‌ها و معایبی برخوردار هستند.

شاید انتخاب یک متریال مناسب برای سرپنجه کفش ایمنی، برای شما کمی سخت به نظر برسد و اطلاعات کافی راجع‌‌به آن‌ها نداشته باشید. هر سرپنجه‌ای که در کفش‌های ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایمنی را برای پا فراهم می‌کند و مانع از آسیب دیدن انگشتان می‌شود. در واقع زمانی که انواع سرپنجه‌ها از جوانب مختلف بررسی شوند، نکات مثبت و منفی در آن‌ها دیده می‌شود به همین دلیل شاید ندانید که کدام یک برای محیط کاری شما مناسب‌تر است.  بنابراین شناخت انواع سرپنجه کفش ایمنی، انتخاب را برای شما راحت‌تر می‌کند. اساسا تمام سرپنجه‌ها با متریال‌های متفاوت از استانداردهای اروپایی تبعیت می‌کنند و می‌توانند ایمنی را به صورت کامل برای پا فراهم کنند. اما شما باید ویژگی و مزیت‌ها و معایب هر کدام را بدانید و آن‌ها را با هم مقایسه کنید و با توجه به محیط مناسب، متریال مناسب را انتخاب کنید.

انواع سرپنجه کفش ایمنی

سرپنجه کامپوزیتی

در حال حاضر کفش‌های ایمنی که دارای سرپنجه کامپوزیتی هستند از طراحی سبک و راحتی بهره می‌برند به همین دلیل در میان کارگران که زمان زیادی را در محیط کار خود می‌گذرانند، محبوبیت بیشتری دارد. کامپوزیت حداقل از ترکیب دو مواد متفاوت ساخته می‌شود که از نظر ترکیبات شیمیایی، شکل و خواص با هم متفاوتند.

برای مثال سر پنجه کامپوزیتی از موادی همچون پلاستیک، فیبر کربن، فایبر گلاس یا مواد کولار تشکیل ساخته می‌شود. اساسا سرپنجه کامپوزیتی بر اساس استاندارد CSA همچون سرپنجه‌های فولادی می‌توانند ایمنی کامل را برای پا فراهم کنند.

سرپنجه کفش ایمنی کامپوزیتی در انواع مختلفی طراحی می‌شود که برخی از آن‌ها به دلیل در دسترس بودن و قیمت کم بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از جمله آن‌ها می‌توان به سرپنجه فایبر گلاس، سرپنجه پلاستیکی اشاره کرد. گاهی اوقات کارگران مجبورند که به صورت مداوم از دروازه‌های امنیتی و دریاب‌های فلزی عبور کنند پیشنهاد می‌کنیم که از کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیتی استفاده کنند. استفاده از کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیتی مزیت‌های و معایب را به همراه دارد که از جمله آن‌ها موارد زیر را نام می‌بریم.

مزیت‌ها

  • این کفش‌های ایمنی از وزن کمی برخوردارند که می‌توان در محل کار مدت زمان زیادی آن‌ها را پوشید.
  • این کفش‌های ایمنی عایق حرارتی هستند به عبارت ساده‌تر حرارت موجود در محیط را به داخل کفش انتقال نمی‌دهند؛ به همین دلیل برای مناطق گرمسیر بسیار مناسبند.
  • در بسیاری از محیط‌ها که گاز یا مواد آتش‌زا که جرقه باعث آتش سوزی می‌شود، توصیه می‌کنیم کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیتی را مورد استفاده قرار دهید لذا این سرپنجه‌ها از جرقه جلوگیری می‌کنند.
  • سرپنجه کامپوزیتی عایق الکتریکی است لذا عاری از هرگونه فلزی است. با استفاده از آن‌ها می‌توان در صنعت برق خطر برق گرفتگی را کاهش داد.

 معایب

  • می‌توان گفت که حجم این سرپنجه نسبت به سایر سرپنجه‌ها بیشتر است.

فروشگاه اینترنتی ایمن آراز ارائه دهنده انواع لوازم ایمنی با کیفیت از جمله کفش ایمنی می‌باشد.


سرپنجه فولادی

متریال دیگری که برای طراحی و تولید سرپنجه مورد استفاده قرار می‌گیرند ” فولاد” است. سرپنجه‌های فولادی این قابلیت را دارند که از پا و انگشتان در برابر افتادن اجسام تا وزن ۲۰ کیلو گرم محافظت کنند. مدت زمان زیادی است که کفش‌های ایمنی با سرپنجه فولادی تولید می‌شوند یعنی بیشتر از ۸۰ سال است که این کفش‌های ایمنی توانسته‌اند در کارنجات تولیدی و حمل و نقل، ساخت و ساز و… ایمنی کارگران را فراهم کنند.

این کفش‌های ایمنی در علاوه بر کیفیت بالایی که دارد از وزن سنگینی هم برخوردار است به همین دلیل استفاده از این کفش‌ها در طول روز، خستگی کارگران را به دنبال دارد. این نوع کفش ایمنی گزینه‌ای مناسب با بهترین قیمت برای محافظت از پای کارگران مورد استفاده قرار می‌گیرد و از محبوبیت بالایی هم بهره می‌برد.

فراموش نکنید که فولاد این قابلت را دارد که جریان برق را از خود عبور دهد به همین دلیل برای کارگرانی که با ولتاژ بالا کار می‌کنند، گزینه مناسبی نیست و ممکن است خطر ساز باشد. در نظر داشته باشید که نباید ایمنی را فدای راحتی کنید اگر چه این کفش‌ها وزن سنگینی دارند اما می‌توانند در بسیاری از کارها به عنوان بهترین تجهیز ایمنی، کمک حال شما باشند. مزیت‌ها و معایب کفش ایمنی با سرپنجه فولادی عبارت‌اند از:

سرپنجه فولادی

مزیت‌ها

  • نسبت به سایر سر پنجه‌ها به عنوان قوی‌ترین محافظ پا و انگشت پا محسوب می‌شود.
  • نسبت به سایر سر پنجه‌ها قیمت ارزان‌تری دارد و در عین حال بسیار عملکرد خوبی دارد.
  • فراموش نکنید که این سرپنجه نمونه کوچک‌تری نسبت به نوع کامپوزیتی است به عمین دلیل کفش ایمنی حجم کمتری دارد.

معایب

  • سرپنجه فولادی نسبت به سایر سرپنجه‌ها سنگین‌تر است.
  • عایق برق نیست.
  • قابل استفاده در محیط‌هایی با دروازه فلزیاب نیست
  • احتمال پوسیدگی و زنگ زدگی دارد.
  • در زمستان سردی را به داخل منتقل می‌دهند.

سر پنجه آلیاژی

یک نمونه دیگر از سرپنجه‌ کفش ایمنی که به عنوان یک گونه جدید از سرپنجه‌ها به شمار می‌آید ” سرپنجه آلیاژی” است. سرپنجه آلیاژی هم طرفداران زیادی دارند و معمولا از موادی همچون تیتانیوم و آلومینیوم ساخته می‌شوند و یا ترکیبی از این دو مواد است. به دلیل وزن سبک و راحتی که این کفش‌ها دارند از محبوبیت بالاتری نسبت‌به سایر کفش‌ها برخوردارند.

این کفش ایمنی می‌تواند به خوبی از پای شما در محیط‌های مختلف محافظت کند و نسبت نوع سرپنجه فولادی وزن سبک‌تری دارد و در محیط کار کمتر کارگر را خسته خواهد کرد. با استفاده از کفش ایمنی با سرپنجه آلیاژی ایمنی خود پا و انگشتان خود را تامین کنید.

همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم گاهی اوقات کارگران مجبورند که به صورت مداوم از دروازه‌های امنیتی و یا از دریاب‌های فلزی عبور کنند، این کفش‌ها برای این محیط‌های کاری مناسب نیستند و پیشنهاد می‌کنیم اگر در محیطی که از این درب‌های فلزیاب وجود دارد از این نوع کفش ایمنی استفاده کنکنند. کفش‌های ایمنی که با این سرپنجه تولید می‌شوند مانند دو مدل قبلی از مزیت‌ها و معایبی برخوردارند که از جمله آن‌ها می‌توان مورد زیر را نام برد:

مزیت‌ها

  • کفش ایمنی با سرپنجه آلیاژی بسیار ظریف‌تر و سبک‌تر از سرپنجه فولادی هستند.
  • می‌توان گفت که وزن کفش ایمنی با سرپنجه آلیاژی ۳۰ الی ۵۰ درصد وزن کمتری نسبت به سرپنجه فولادی دارند.
  • در کفش ایمنی با سرپنجه آلیاژی فضای بیشتری برای انگشتان پا وجود دارد.
  • در نهایت راحت و سبک بودن که امکان حمل آن برای کارگر راحت‌تر خواهد بود.
  • فشار کمتری به پا وارد می‌کند.

معایب

  • نسبت به دو متریال دیگر از قیمت بالاتری برخوردار است.
  • استحکام و قدرت آن نسبت ‌به سرپنجه فولادی نیست.
  • معمولا در مکان‌هایی که دروازه‌های فلزیاب هست، استفاده نمی‌شود.
  • اساسا کفش ایمنی با سرپنجه آلیاژی عایق برق نیست.

تفاوت کفش ایمنی سرپنجه فولادی با سرپنجه کامپوزیت

✅کفش‌های ایمنی که دارای سرپنجه کامپوزیتی‌اند وزن کمتری نسبت به کفش‌های ایمنی با سرپنجه فولادی دارند. علت این وزن سنگین هم قطعه فلزی است که در قسمت انگشت پا در کفش ایمنی با سرپنجه فولادی وجود دارد، این قطعه فولادی کفش را سنگین‌تر می‌کند.

✅در مکان‌هایی که گیت حفاظتی دارند به راحتی می‌توان از کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیتی استفاده کرد. استفاده از کفش‌های ایمنی با سرپنجه فولادی آژیر گیت را فعال می‌کند و در این صورت کار کارگر دچار اختلال و اتلاف وقت می‌شود. در صورتی که این مشکل در نوع کامپوزیتی وجود ندارد.

✅در صنعت برق می‌توان از از کفش‌های ایمنی با سرپنجه کامپوزیتی استفاده کرد ذا عایق الکتریکی هستند و در ساخت آن‌ها از هیچ گونه فلزی استفاده نشده است و خطر برق گرفتگی را کاهش می‌دهد؛ درصورتی که در سرپنجه فولادی این مسئله دیده نمی‌شود و فولاد عایق لکتریکی نیست.

✅در محیط‌های گرم و گرمسیری می‌توان از کفش‌های ایمنی سرپنجه کامپوزیتی استفاده کرد لذا این کفش‌ها عایق حرارتی هستند و حرارت را به داخل کفش انتقال نمی‌دهند. در صورتی که کفش ایمنی سرپنجه فولاد عایق حرارتی نیست و می‌تواند که حرارت را جذب کند و آن را به داخل کفش انتقال دهد.

✅در بسیاری از محیط‌های که گاز یا مواد آتش‌زا باعث ایجاد جرقه می‌شوند از کفش ایمنی سرپنجه کامپوزیتی می‌توان استفاده کرد لذا این کفش‌ها از ایجاد جرقه جلوگیری می‌کنند. در صورتی که کفش ایمنی سرپنجه فولاد این قابلیت را ندارد.

✅با توجه به این نکته که جنش سرپنجه کفش ایمنی کامپوزیتی از مواد پلیمر مهندسی شده است، قیمت بیشتری دارند و این یک عیب برای نوع کامپوزیتی محسوب می‌شود. در صورتی که قیمت کفش ایمنی سرپنجه فولاد ارزان‌تر است.

✅اساسا کفش ایمنی سرپنجه فولاد برای فصل زمستان مناسب نخواهد بود.

تفاوت کفش ایمنی سرپنجه فولادی با سرپنجه کامپوزیت