کاربرد سرپنجه کامپوزیت کفش ایمنی

در حال حاضر در کشورهای مختلفی سرپنجه‌های کفش ایمنی و یا پوتین ایمنی ساخته می‌شود و معمولا با متریال‌های مختلفی تولید می‌شوند. در این مطلب ما راجع به سرپنجه کامپوزیت در کفش ایمنی صحبت خواهیم کرد. اصولا بهترین جایگزین برای سر پنج‌های فولادی، نوع سرپنجه‌های کامپوزیتی هستند چرا که این سرپنجه‌ها از وزن سبک‌تری بهره می‌برند؛ می‌توان گفت که حدود 60 درصد وزن سرپنجه کامپوزیتی کمتر از سرپنجه‌های فولادی است. 

سر پنجه‌های کامپوزیتی علاوه بر وزن کم دو ویژگی منحصر به فرد عایق حرارتی و عایق جریان الکتریسیته هم بهره‌مندند. اصولا سرپنجه‌های فولادی عایق الکتریسیته نیستند و در چنین شرایطی مجبور به حذف آن‌ها خواهید شد در صورتی که این مورد در سرپنجه‌های کامپوزیتی دیده نمی‌شود و به راحتی می‌توان آن‌ها را در این شرایط مورد استفاده قرار داد. در هنگام انتخاب این سرپنجه‌ها دقت کنید که لازم است در برابر 200 ژول ضربه، مقاومت خوبی از خود به نمایش بگذارند.

 زمانی که یک سرپنجه توانایی تحمل 100 ژول ضربه را دارد، یک سرپنجه ایمنی نیست بلکه یک سرپنجه حفاظتی است. کامپوزیت معمولا از دو نوع ماده متفاوت تشکیل شده‌ است و از وزن کمی برخوردار است، در عین حال از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند. از کفش‌های ایمنی با سرپنجه کامپوزیتی معمولا در مکان‌های پر خطر استفاده می‌کنند چرا که در برابر اجسام سخت سنگین و خارجی مقاومت خوبی دارند و از تمام جنبه‌ها که بررسی شوند، کاملا ایمنی خواهند بود. اساسا در هر مکانی که به کفش‌های ایمنی احتیاج است با خیال راحت استفاده می‌شوند.

فروشگاه ایمن آراز
برای مشاهده انواع لوازم ایمنی کلیک کنید.
ایمن آراز

ویژگی سرپنجه کامپوزیتی

بر اساس برخی الزاماتی که در سیستم مدیریت HSE وجود دارد، خطرهایی که ممکن است در محیط‌های صنعتی برای پا رخ دهد، له شدن پا است و یا این که یک جسم سنگین روی پنجه پا سقوط کند و پا آسیب ببیند، و یا این که وجود یک سری اجسام تیز و برنده به پا آسیب بزنند و … هستند. با توجه به این خطرات آسیب زننده به پا لازم است که کفش‌های ایمنی مورد استفاده قرار بگیرند.

 

در قسمت جلویی این کفش‌ها یک سرپنجه کامپوزیتی قرار داد که به عنوان محافظ پا در کفش وجود دارد. سرپنجه‌های کامپوزیتی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی همچون ضد لغزش بودن، عایق الکتریسیته ساکن، در برابر سر خوردن مقاوم خواهند بود، ضد سایش، سبک وزن، قابل انعطاف و… است. اصولا این سرپنجه‌ها دارای یک زیره با متریال TPU است که از مقاومت خمشی برخوردار است. 

 

این نوع سرپنجه‌ها می‌توانند از خطر برق گرفتگی در محیط‌های کاری و صنعتی جلوگیری کنند. در واقع کامپوزیت می‌تواند که عایق جریان برق باشد و جریانی حدود 380 ولت را تحمل کند و عایق آزمایشگاهی آن‌ها تا 5000 ولت است. این نوع کفش‌ها را می‌توان که در محیط‌هایی مواد آتش زا دارند و یا در محیط‌های گازی، که احتمال جرقه و آتش سوزی وجود دارد، مورد استفاده قرار داد. کفش‌های کامپوزیتی با توجه به کیفیتی که دارند کمی گران‌ قیمت‌تر هستند چرا که در ساخت آن‌ها از مواد پلیمری مهندسی شده استفاده شده است. با خیال راحت کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیتی را تهیه کنید.           

سرپنجه کامپوزیت در کفش ایمنی

تفاوت میان کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیتی و فولادی

هدف اصلی تولید سرپنجه‌های فولادی و کامپوزیتی یکی است و معمولا هر دوی آن‌ها یک هدف واحد دارند؛ به عبارت ساده‌تر این سرپنجه‌ها در جهت حفاظت از انگشتان پا در هنگام بروز اتفاق‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. شباهت دیگری که بین این دو سرپنجه وجود دارد این است که هر دوی آن‌ها از استانداردهای اروپایی تبعیت می‌کنند و به خوبی در برابر 200 ژول ضربه مقاومت می‌کنند.

 

 علاوه بر شباهتی که در این کفش‌های ایمنی دیده می‌شود، قطعا تفاوت‌هایی هم دارند که در ادامه بیان خواهیم کرد. اولین  تفاوتی که بین سرپنجه‌های کامپوزیتی و فولادی دیده می‌شود این است که سرپنجه‌های کامپوزیتی وزن سبک‌تری دارند یعنی نوع سرپنجه‌های فولادی به دلیل وزن بیشتر فولاد سنگین‌تر هستند. همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم سرپنجه‌های کامپوزیتی به دلیل مواد پلیمری که در ساختار خود دارند از قیمت بیشتری هم برخوردار هستند بنابراین سرپنجه‌های فولادی ارزان قیمت‌تر هستند.

 

از آن‌جایی که در هنگام تولید سرپنجه‌های کامپوزیتی از هیچ مواد فلزی استفاده نشده است، خطر برق گرفتگی هم وجود ندارد؛ در صورتی که نمی‌توان سرپنجه‌های فولادی را در مکان‌های که احتمال برق گرفتگی وجود دارد را مورد استفاده قرار داد. سرپنجه‌های فولادی عایق حرارت هستند و به راحتی حرارت را به داخل کفش انتقال نمی‌دهند، به همین دلیل می‌توان آن‌ها را در مناطق گرمسیر مورد استفاده قرار داد. اصولا سرپنجه‌های فولادی می‌توانند از پا و پنجه‌های پا به خوبی در برابر سقوط اشیاء محافظت کنند، بیشتر در ساختمان سازی و معدن کاربرد دارند.        

فروشگاه ایمن آراز

فروشگاه ایمن آراز، ارائه دهنده انواع کفش ایمنی با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت

تماس با ما

شما مخاطبان گرامی می‌توانید برای دریافت مشاوره با کارشناسان شرکت ایمن آراز تماس حاصل نمایید.
021-66349674

کدام بهتر است سرپنجه کامپوزیتی یا فولادی

زمانی که یک کفش ایمنی انتخاب می‌شود باید اطلاعات کافی راجع به مواد اولیه آن و علائم تخصصی آن داشته باشید. در واقع کفش‌های ایمنی برای محیط‌های کاری مختلف، متفاوت هستند و لازم است که با توجه به محیط کاری نوع کفش انتخاب شود. اگر تفاوت‌های نوع سرپنجه به کار برده شده در کفش‌های ایمنی را بدانید انتخاب نوع کفش برای شما آسانتر خواهد بود. 

 

گفتنی است که سرپنجه کامپوزیت در کفش ایمنی و یا سرپنجه فولادی در کفش ایمنی هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و ما معمولا در شرایط مختلف برای کارهای متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ ما نمی‌توانیم بگوییم که کدام بهتر است هر دوی آن‌ها به خوبی از پای شما محافظت می‌کنند اما در شرایط مختلف مورد استفاده کارکنان قرار می‌گیرند. برای مثال در فرودگاه‌ها و سازمان‌هایی که از گیت حفاظتی برخوردارند نباید از کفش‌های ایمنی با سرپنجه فولادی استفاده شود چرا که با نزدیک شدن به این گیت‌ها، آلارم مخصوص آن به صدا در می‌آید؛ اما در مقابل استفاده از کفش‌های ایمنی با سرپنجه کامپوزیتی بهترین گزینه خواهد بود. لذا در هنگام ساخت آن‌ها از هیچ فلزی استفاده نشده است.

 

در محیط‌هایی که احتمال برق گرفتگی وجود دارد نباید از کفش‌های ایمنی با سرپنجه فولادی استفاده کنید چرا که سرپنجه آن‌ها تماما فولاد است و به راحتی جریان برق را به بدن شما منتقل می‌کند؛ اما در مقابل کفش‌های ایمنی سرپنجه کامپوزیتی گزینه مناسبی خواهند بود. بنابراین این کفش‌های ایمنی با توجه به محیط کاری انتخاب می‌شوند.     

📝سخن آخر

کفش‌هایی که به هنگام کار استفاده می‌کنید حتما باید مطابق استاندارد باشد و از خرید کفش‌های غیر استاندارد خودداری کنید. 

 

 

✏️ پیشنهادات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.