در هر شغلی لازم است که امنیت کارگران و کارفرمایان در محیط کار فراهم شود. معمولا برای فراهم کردن این ایمنی از تجهیزات زیادی استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها پوتین ایمنی یا کفش ایمنی ساق کوتاه است. برای هر کارفرما و کارگری لازم است که از کفش ایمنی ساق کوتاه در محل کار خود استفاده کند لذا با استفاده از این کفش‌ها ریسک آسیب‌های فیزیکی که ممکن است در اثر حوادث مختلف در حین کار برای آن‌ها رخ دهد، کاهش می‌یابد. یکی از ملزوماتی که در حین کار باید رعایت شود استفاده از کفش ایمنی است، حال این کفش‌ها می‌تواند به صورت ساق کوتاه یا ساق بلند باشد.

در واقع استفاده از کفش ایمنی در مباحث مختلفی همچون ایمنی صنعتی و HSE مطرح شده است. پس از انجام تحقیقات و بررسی آمارهای مختلف به این نتیجه رسیده‌ایم که بیشترین آسیبی که در حین کار ممکن است برای یک شخص وجود داشته باشد، صدمه به ناحیه انتهایی پا است که به صورت چشم‌گیری افزایش یافته است. دلیل آسیب دیدن پا این است که در هنگام کار دیده نمی‌شود و یا این که به کفش‌های نامناسب اعتماد بی‌جا می‌کنیم؛ یک کفش مناسب در برابر ضربه و فشار و یا عوامل آسیب رسان به پا بسیار مقاوم خواهد بود.   

راهنمای خرید کفش ایمنی ساق کوتاه 

اهمیت استفاده از کفش ایمنی ساق کوتاه در کارگاه

اگر در محیط‌ کاری همچون کارگاه از کفش ایمنی ساق کوتاه استفاده کنید، قطعا پا در برابر عوامل مختلفی همچون فشار، ضربه، حرارت، جریان الکتریکی، آلودگی‌های شیمیایی و … در امان خواهد ماند. این روزها به دلیل ایمنی که این کفش می‌تواند برای پا فراهم کند معمولا سفارش آن به صورت روزانه در حال افزایش است.

در کارگاه‌ها قوانین متعددی دیده می‌شود که کارفرماها سفت و سخت برای احتیاط بیشتر، روی آن زوم می‌کنند تا کارگران، کار خود را در ایمنی کامل انجام دهند. یکی از این قوانین استفاده از کفش ایمنی ساق کوتاه است چرا که ایمنی پای کارگران را در برابر خطرات آنی افزایش می‌دهد.

زمانی که شما با محیط‌های صنعتی که کارگران در آن کار می‌کنند، آشنایی داشته باشید متوجه می‌شوید که خطرات و حوادثی که در این محیط وجود دارد، چقدر زیاد است. و با توجه احتمال رخ داد این حوادث، سلامت کارگران در محیط کار به‌شدت به خطر می‌افتد. به همین دلیل است که در کارگاه‌ها سخت گیری زیادی انجام می‌شود که کارکنان قوانین ذکر شده در HSE را رعایت کنند؛ استفاده از کفش ایمنی ساق کوتاه یکی از مهم‌ترین قوانین است.       

چرا کفش ایمنی ساق کوتاه

این روز‌ها کفش‌های ایمنی زیادی طراحی و تولید می‌شوند، سوال این‌جاست که چرا کفش ایمنی ساق کوتاه؟؟؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم که در این کفش ایمنی علاوه بر تمام مزیت‌هایی که در کفش‌های ایمنی ساق بلند دیده می‌شود، توانسته معایب و مشکلاتی اساسی که در آن‌ها دیده می‌شود را بر‌طرف کند.

برای مثال استفاده از کفش ایمنی ساق بلند درجه آزادی را برای حرکت کاهش می‌دهد، عضلات پا راحت نخواهند بود، وزن کفش‌ها بسیار زیاد است که تمام این مشکلات با استفاده از کفش ایمنی ساق کوتاه برطرف می‌شود. در کفش ایمنی ساق کوتاه قسمت ساق کفش حذف می‌شود که این مسئله وزن سبک کفش را در پی خواهد داشت. علاوه بر وزن سبک، به راحتی می‌توان عضلات را به حرکت درآورد و ایمنی پا را به اندازه کافی فراهم می‌کند. 

چرا کفش ایمنی ساق کوتاه

معیارهای انتخاب کفش ایمنی ساق کوتاه خوب

زمانی که می‌خواهید این کفش ایمنی را انتخاب کنید باید پارامترهای مختلفی را مورد بررسی قرار دهید. اولین مسئله و نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که کفشی را که انتخاب می‌کنید با زمینه کاری، صنعت و محیط کاری شما همخوانی دارد یا خیر.

این روزها کفش‌های ایمنی ساق کوتاه زیادی در مدل‌ها و طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها کاربرد خاص خود را دارند. اساسا هر کفش ایمنی که طراحی می‌شود در یک زمینه صنعتی خاص کاربرد خواهد داشت. برای مثال کفش‌ ایمنی که برای محیط‌های ساختمانی طراحی می‌شود قطعا با کفشی که در محیط ریخته‌گری طراحی می‌شود، کاملا متفاوت خواهد بود.     

تحلیل جزء به جزء ساختار کفش ایمنی ساق کوتاه

این کفش‌ها متشکل شده از سه قسمت مختلف قسمت درونی، رویه کفش، کفی است. قسمت کفی کفش ایمنی دارای سه لایه زیرین-بیرونی، بالایی-رویی، درونی –میانی است. در ادامه هر بخش را بررسی خواهیم کرد.

رویه کفش ایمنی: وظیفه این رویه محافظت از کفش در برابر خطرات محیطی است که معمولا از جنس الیاف مصنوعی خاص و یا چرم گاومیش ساخته می‌شود. بسیاری از رویه‌ها در برابر عواملی همچون مواد خورنده‌ی اسیدی و بازی، حرارت بسیار بالا مقاومت بالایی از خود به نمایش می‌گذارند.

رویه‌هایی که برای کفش ایمنی ساق کوتاه استفاده می‌شود از ویژگی‌های دیگری همچون مقاومت در برابر فشار، ضربه، سوراخ شدن و … بهره می‌برد. رویه کفش باید در برابر جریان الکتریسیته باید عایقی مناسب باشد. توجه کنید که به منظور محافظت از نوک پا و انگشتان روی آن اسکلتی را تعبیه می‌کنند که این اسکلت با متریال‌هایی همچون آلیاژ، پلاستیک فشرده، فولاد، کامپوزیت ساخته می‌شود.

قسمت درونی کفش: برای ساخت این قسمت بیشتر به بهداشت و راحتی برای کاربر توجه می‌کنند. قسمت میانی باید راحت باشد و در دو ناحیه میانی و مشبک از بالشتک استفاده شود. برای طراحی این قسمت باید از الیاف‌های طبیعی و ضد حساسیت استفاده شود پیشنهاد می‌شود از الیاف‌هایی همچون چرم بز، الیاف کتان و چوب پنبه استفاده شود.

قسمت زیرین کفش: گاهی اوقات ممکن است در کف کارگاه موادی با درجه PH بالا و پایین وجود داشته باشد و یا حرارت کف کارگاه بالا باشد در این صورت کف کفش یا همان لایه زیرین باید از الکترواستاتیک ساخته شود تا باعث ایجاد جرقه و یا انفجار نشود. در لایه زیرین باید از آج‌های مناسب استفاده شود که کاربر لیز نخورد.   

تحلیل جزء به جزء ساختار کفش ایمنی ساق کوتاه

خرید کفش ایمنی ساق کوتاه مطمئن

توصیه می‌کنیم کفش‌های ایمنی ساق کوتاه را از فروشگاه‌های ایمنی معتبر خریداری کنید لذا این فروشگاه‌ها محصولات فیک را به فروش نمی‌رسانند و شما از خرید خود رضایت کافی خواهید داشت. فروشگاه اینترنتی ایمن آراز یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی است که تجهیزات ایمنی همچون لباس ایمنی و کفش ایمنی را به فروش می‌رساند.