اهمیت استفاده از لباس کار در محیط کار

امروزه با پیشرفت تکنولوژیی و با توجه به اینکه در محیط های کاری از ابزارهای مختلفی استفاده میشود و در صورت رعایت نکردن موارد ایمنی هرکدام از این ابزارها خطرات بالقوه‌ای را به وجود میاورند برای حفظ سلامت جسمانی کارگران لازم است از لباس کار مناسب در محیط کار استفاده شود.

لباس کار که وظیفه محافظت از سلامتی جسمانی کارگران را در هنگام کار برعهده دارد براساس فعالیت و اقلیم و همچنین بسته به سلیقه سفارش دهنده انتخاب میشود. یکی از مواردی که در انتخاب لباسکار مناسب به آن توجه میشود فعالیت‌هایی است که به عهده کارگران میباشد و بسته به مسئولیت کارگران خطرات مختلفی همچون برق گرفتگی، سقوط از ارتفاع، سوختگی و… سلامت جسمانی نیروی کار را تهدید میکند.

تقریبا تمامی مشاغلی که به پوشش خاصی نیاز داشته باشند از لباسکار استفاده میکنند. اینکار علاوه‌بر حفظ ایمنی باعث ایجاد تمایز در بین کارگران میشود و میتوان از روی لباسی که هرکارگر به تن دارد نقش کارگر را در محیط کار مشخص نمود. با توجه به موارد گفته شده لباسکار در انواع مختلفی تهیه و تولید میشود تا بتواند ایمنی لازم را برای نیروی کار فراهم آورد.

به عنوان مثال لباسکار کارگری و لباسکار مهندسی دارای طراحی متفاوتی میباشد. همچنین هر شغل دارای لباسکار مخصوصی میباشد. مثلا لباس کار آتش نشانی و لباس کار جوشکاری دارای طراحی متفاوت، جنس متفاوت و… میباشد. یکی از مواردی که در بین تمامی لباس های کار مشترک است و تمامی این لباس ها از آن بهره میبرند احساس راحتی نیروی کار در هنگام استفاده از لباسکار میباشد. لباسکار به صورت کلی در دو دسته بندی مختلف تولید میشود. دسته اول لباس کارهای یکسره و دسته دوم لباس کار دوتیکه بلوز و شلوار میباشد.

در ادامه میخوانیم...

در این مقاله قصد داریم ویژگی های یک لباس کار مناسب را شرح دهیم و انواع لباسکار را به شما معرفی کنیم و شما را تا خرید لباس کار مناسب با نیازتان همراهی نماییم. پس با ایمن آراز همراه باشید.

در تمام کشورهای پیشرفته و توسعه یافته و همچنین کشورهای در حال توسعه ایمنی کارگران یکی از مواردی است که کارفرمایان ملزم به توجه کردن به آن میباشند. یکی از مهمترین مواردی که در قانون ایمنی محیط کار به آن توجه میشود استفاده کردن کارگران از لباس کار مناسب با توجه به شرایط محیط کار و فعالیت هایی که برعهده دارند میباشد.

با توجه به اینکه امروزه مشاغل زیادی در زمینه های مختلفی به وجود آمده است لباسکار را در طرح های مختلفی تولید میکنند. به عنوان مثال سازمان آتش نشانی با توجه به ماموریت هایی که برای کارکنان ممکن است رخ بدهد از انواع مختلف لباس آتش نشانی با توجه به شرایط استفاده میکند.

مثلا لباس کار مقاوم در برابر آتش و یا لباسکار مقاوم در برابر شوک الکتریکی و… همگی از انواع مختلف لباسکار میباشند که بسته به شرایط از این لباس ها استفاده میشود. دیگر مشاغل نیز دارای انواع لباسکار میباشند و هر فرد با توجه به جایگاه و مسئولیتی که در محیط کار دارد و خطراتی که سلامتش را تهدید میکند از لباسکار مناسب استفاده میکند.

ویژگی های لباس کار

هر لباسکار دارای جنس، اندازه و رنگبندی مشخصی میباشد که با تغییر دادن هرکدام از این موارد میتوان لباسکار را برای شرایط متفاوتی شخصی سازی نمود.

لباس کار ایمنی با کیفیت

جنس لباس

در صورتی که بخواهید از لباسکار در محیط های سرد استفاده کنید لازم است لباسکاری انتخاب کنید که ضخامت مناسبی داشته باشد (عایق گرما باشد) تا بتواند مانع از ورود سرما به داخل لباس شود. همچنین برای محیط هایی که دارای دمای هوای بالاتری هستند از لباسکاری استفاده میشود که از جنس الیاف طبیعی تولید شده باشد تا تبادل هوا به خوبی انجام شود و گرمای بدن به بیرون از لباسکار منتقل شود. از مواردی که در تعیین جنس لباس کار موثر هستند میتواند به ضخامت لباسکار، مقاومت در برابر ضربه، عایق الکتریسیته بودن و… اشاره نمود.

اندازه لباس

میتوان گفت یکی از مهمترین مواردی که در هنگام انتخاب لباس کار باید به آن توجه نمود سایز لباسکار میباشد. اگر از لباسکاری استفاده کنید که برای بدن شما کوچک باشد و به بدن بچسبد باعث ایجاد احساس ناراحتی میشود و همچنین در صورتی که لباسکار بزرگتر از سایز بدن شما باشد میتواند در هنگام انجام فعالیت های فیزیکی مزاحم شما باشد. در نتیجه توصیه میکنیم در انتخاب سایز لباسکار نهایت دقت را انجام دهید و لباسی را انتخاب کنید که فیت بدن شما باشد.

رنگ لباس

رنگ لباس یکی دیگر از مواردی است که در هنگام خرید لباس کار باید به آن توجه نمایید. معمولا در هنگام تولید لباسکار از رنگ های Reactive استفاده میشود که بعد از چندین بار شستشوی لباس کار رنگ لباس کمرنگ نشود. همچنین بعضی از لباس های کار را با قابلیت شب نما بودن تولید میکنند که به اسم (لباس کار شب رنگ) نیز شناخته میشود. هدف از اینکار این است که کارگران بتوانند با خیالات راحت در زمان تاریکی مشغول به کار شوند. یکی دیگر از مزایای رنگبندی لباس این است که میتوان کارگران و مهندسان را با توجه به مسئولیتی که به عهده دارند از یکدیگر متمایز نمود.

خرید لباس کار

انواع لباس کار

همانطور که گفته شد لباسکار دارای انواع مختلفی میباشد. از لباسکار مقاوم در برابر حرارت و شوک الکتریکی گرفته تا لباسکارهایی که در لحظه از چندین کاربرد پشتیبانی میکنند. اما ساده ترین نوع لباسکار معمولا به شکل یکسره(یک تکه) و همچنین بلوز و شلوار(دو تکه) تولید میشود و توسط کارگران استفاده میشود.

لباس کار یکبار مصرف

مشاغلی وجود دارند که به دلیل فعالیت هایی که برعهده نیروی کار میباشد و برای حفظ بهداشت فرد لازم است لباسکار بعد از پایان زمان کاری تعویض شود، و روز بعد از لباس جدیدی استفاده کنند. به عنوان مثال نقاش ها از لباس کار یکبار مصرف یکدست استفاده میکنند تا علاوه بر اینکه به راحتی قابل تعویض میباشد به دلیل یکدست بودن این لباس از سر تا پای نیروی کار پوشش داده میشود و همچنین از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه میباشد. لباس یکبار مصرف معمولا در هنگام تولید به صورت ریز بافت تهیه میشود تا بتواند مانع ورود هر نوع ماده ای به سطح پوست شود.

لباس کار یکبار مصرف کاپیتان

لباس کار خدماتی

لباسکار خدماتی دارای تنوع کمی میباشد و در دو دسته بلوز و شلوار دکمه ای و کاپشن و شلوار زیپی تولید میشوند. مواردی که در تعیین قیمت لباسکار خدماتی اثر گذار میباشد شامل جنس پارچه، دوخت و لایه استفاده شده میشود که به دلیل نامرغوب بودن مواد اولیه لباس خدماتی را میتوان جز ارزانترین لباس های کار در نظر گرفت.

احساس راحتی در هنگام استفاده از لباسکار

در مورد احساس راحتی در استفاده از لباسکار قبلا صحبت کردیم فقط نکته ای که لازم است در اینجا مورد تاکیید قرار دهیم این است که اگر در زمان استفاده از لباسکار احساس کلافه بودن داشتید حتما لباسکار را تعویض نمایید. زیرا احساس کلافگی میتواند باعث اهمال کاری در پوشیدن لباسکار شود و در نتیجه ایمنی کاراگران به اندازه زیادی کاهش پیدا میکند. به صورت کلی لباسکار ایمن دارای خصوصیات مختلفی میباشد که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره میکنیم.

خصوصیات یک لباسکار ایمن:

  1. فیت بودن لباس نسبت به بدن کارگر
  2. استفاده کردن از لباس های فرسوده و پاره شده و یا لباس هایی که دارای قسمت بازی میباشند اکیداً‌ ممنوع میباشد.
  3. برای انجام کارهایی که لازم است کارگران آستین لباس را بالا بزنند بهتر است برای راحتی نیروی کار در انجام وظایف به جای لباسکار آستین دار از لباس کار آستین کوتاه استفاده شود.
  4. در صورتی که در محل کار کارگران ذرات آلوده و یا گرد و غبار زیادی در هوا وجود داشته باشد نباید از لباس‌های جیب دار و یا لبه دار استفاده نمود.
  5. کارگرانی که با مواد مضر مانند مواد رادیاکتیو و مواد اسیدی کار میکنند بهتر است از لباس هایی استفاده کنند که دارای منافذی برای نفوذ مواد مضر نباشند. به عنوان مثال این کارگران میتوانند از لباس های یکپارچه که دارای کلاه، کفش و دستکش مخصوص میباشند و یا لباس کار ضد اسید استفاده کنند.
  6. برای محافظت کارگران در برابر سوختگی از لباس‌های نسوز استفاده میشود. مزیت لباس نسوز نسبت به دیگر لباس ها این است که دارای کلاه، دستکش و کفش مقاوم در برابر حرات بصورت سرهم میباشد.

دیگر ویژگی های لباسکار با کیفیت

لباسکار استاندارد به شکلی تولید میشود که جیب و کمربند ندارد و دلیل این موضوع این است که میکروب ها میتوانند بر روی جیب و کمربند تجمع نمایند و در نهایت این آلودگی ها باعث بیماری های مختلفی برای کارگران میشود. همچنین در تولید یک لباسکار با کیفیت هرگز از زیپ استفاده نمیشود زیرا به دلیل جنس فلزی زیپ و رسانا بودن آن امکان برق گرفتگی وجود دارد.

خرید لباس کار

شما عزیزان میتوانید با توجه به نیازتان و محیط کاری که در آن مشغول به کار هستید نسبت به خرید لباسکار مناسب و با کیفیت از فروشگاه اینترنتی ایمن آراز اقدام نمایید. برای خرید لباس کار میتوانید با کارشناسان فروش ایمن آراز تماس بگیرید. ایمن آراز عرضه کننده انواع تجهیزات ایمنی از جمله لباس کار ارزان و با کیفیت با مناسب ترین قیمت میباشد.