در حال حاضر در تمام محیط‌های کاری که امکان وقوع حوادث مختلف و یا آسیب دیدگی وجود دارد، لازم است که از کفش یا پوتین ایمنی استفاده شود. از آن‌جایی که پاها دیده نمی‌شوند بیشتر از هر عضو دیگری ممکن است که آسیب ببینند؛ که در این صورت با استفاده از کفش‌های ایمنی مناسب می‌توانید که به اندازه قابل توجهی از آسیب دیدن آن جلوگیری کنید.  سایز کفش ایمنی را باید به درستی انتخاب کنید و اندازه آن را متناسب با سایز پا انتخاب کنید. اگر کفشی را که انتخاب می‌کنید متناسب با سایز پا باشد، در استفاده دراز مدت آن مشکلی برای پا به وجود نخواهد آمد. زمانی که اقدام به خرید یک کفش می‌کنید آن را بپوشید و با آن‌ها راه بروید و حتما جوراب‌هایی را بپوشید که قرار است در هنگام پوشیدن کفش از آن‌ها استفاده کنید.

استاندارد سایز مناسب کفش ایمنی

چه سایز و چه نوعی از کفش‌های ایمنی را باید خریداری کنم؟

از آن جایی که سایز پا‌ها یکسان نیست نتیجه می‌گیریم که هیچ دو کفش ایمنی به یک شکل نیستند. فراموش نکنید که پای شما در طول روز در اثر ایستادن و کارکردن طولانی مدت، ممکن است که متورم شود.

به خاطر داشته باشید که لازم است کمی فضای اضافی برای نفس کشیدن پا و انگشتان وجود داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است که در محیط‌های بیرون کار کنید که در این صورت با فصل زمستان هم رو به رو خواهید شد، بنابراین کفش ایمنی مناسب باید دارای عایق اضافی باشد؛ که در این صورت نباید کفش‌ها را تنگ و کوچک انتخاب کنید لذا دیگر نمی‌تواند از جوراب‌های ضخیم‌تر استفاده کنید.

کفش ایمنی که برای دراز مدت خریداری می‌کنید را لازم است که به درستی امتحان کنید. از آن جایی که در حین کار پا متورم می‌شود سعی کنید این کفش‌ها را در انتهای روز امتحان کنید؛ لذا پا در آن زمان متورم است و شما این امکان را دارید که انتخاب درستی داشته باشید.

با انجام این کار احتمال سفت بودن جفتی که انتخاب می‌شود، کاهش می‌یابد. در حالت کلی سایز کفش ایمنی به گونه‌ای ساخته می‌شوند که از نظر اندازه کمی آزاد باشند. در این صورت امکان پوشیدن جوراب‌های ضخیم هم وجود دارد و از پا در برابر سرما هم محافظت خواهد شد.

چرا سایز مناسب کفش ایمنی مهم است؟

چرا سایز مناسب کفش ایمنی مهم است؟

یک مسئله بسیار مهم که در انتخاب کفش ایمنی وجود دارد راحتی آن است. با توجه به مسئله راحتی کفش لازم است که تناسب صحیحی بین پا و کفش وجود داشته باشد. سوال این است که پوتین ایمنی را چگونه متناسب با پا انتخاب کنیم؟

یک کفش ایمنی باید شبیه به کفش‌های معمولی باشد که انتخاب می‌کنید. در حقیقت هر حرکت باعث ایجاد اصطکاک می‌شود، که این اصطکاک تاول و زخم پا را به دنبال دارد. هیچ کس تمایل ندارد کفشی را که انتخاب می‌کند به پای او آسیب بزند.

در واقع کفش‌های توری ایمنی امکان تنظیم شوندگی بیشتری را ایجاد می‌کنند توجه کنید که نباید آن را بسیار مجکم کنید چرا که گردش خون را دچار اختلال می‌کند و هوای کمتری به پا می‌رسد که در این صورت پاها هم دچار تعریق بیش از حد می‌شود و در نهایت بوی بدی را در کفش ایجاد می‌کند. در صورتی که چکمه‌های ایمنی اجازه حرکت اندکی به شما می‌دهند،

سعی کنید از یک کفی حمایتی استفاده کنید که حرکت را کاهش داده و در عین حال راحتی بیشتری را ایجاد کند.

تفاوتی که بین کفش‌های معمولی و ایمنی دیده می‌شود وجود سرپنجه است، معمولا این سرپنجه با متریال‌های متفاوتی همچون فولاد، استیل، کامپوزیت و … ساخته می‌شود. سرپنجه از تمام انگشتان به خوبی حفاظت می‌کند اما وزن کفش را بیشتر می‌کند.

در صورت انتخاب سایز نامناسب کفش ایمنی این سرپنجه باعث ایجاد تاول و زخم انگشتان می‌شود.


👈🏻 پیشنهاد مطالعه: کفش ایمنی استاندارد ، سرپنجه کفش ایمنی


چگونه کفش‌های ایمنی را سایز کنیم؟

معمولا کارگران بیشتر از ۱۰ ساعت با کفش‌های ایمنی کار می‌کنند پس لازم است که این کفش را متناسب با پا انتخاب کنند. برای این که کفش را متناسب با پا انتخاب کنید لازم است که مراحل زیر را طی کنید. در این صورت مشخص می‌شود که کفش باید به چه اندازه‌ای باشد که برای پای شما مناسب باشد.
✅ حتما بند کفش را کاملا ببندید.
✅ با کفش‌ها راه بروید تا کاملا راحتی آن را بررسی کنید.
✅ مطمئن شوید که کفش یا بوت و پای شما در مکان یکسانی خم می‌شوند.
✅ توجه کنید که آیا در قسمت گودی پا پشتیبانی احساس می‌کنید یا خیر.
✅ قوس کفش ایمنی و قوس پا باید به صورت کامل روی هم قرار بگیرند.
✅ زمانی که کفش را می‌پوشید پاشنه پا بایداحساس خوبی داشته باشد و به خوبی در فنجان پاشنه قرار بگیرد.
✅ مطمئن شوید بین انگشتان پا و کفش فضای کافی وجود دارد.

استاندارد سایز مناسب کفش ایمنی

توجه کنید که کفش ایمنی را با کفش معمولی کار اشتباه نگیرید. کفش ‌های ایمنی از سرپنجه‌ای با متریال‌های مختلف برخوردار است که از پا و انگشتان پا محافظت می‌کند. معمولا کفش‌های ایمنی بر اساس دو استاندارد EN ISO 20345 و ASTM2413 طراحی و تولید می‌شوند. در صورتی که کفش‌های کار معمولی برای فعالیت یا کارهای روزانه طراحی و تولید می‌شوند و هیچ گونه محافظی برای انگشتان پا در آن دیده نمی‌شود. کفش‌های کار معمولی بر اساس استاندارد EN ISO 20347 طراحی و تولید می‌شوند.