کفش ایمنی عایق برق چیست؟

معمولا در هر کاری به منظور افزایش ایمنی و حفظ سلامت لازم است که از لباس ایمنی و کفش ایمنی یا پوتین ایمنی استفاده شود؛ مخصوصا کفش ایمنی چرا که ممکن است بیشترین آسیب، از پاها به کارگر برسد. این روزها به استفاده از تجهیزات ایمنی بسیار توجه می‌شود، بنابراین لازم است که هر مدیر یا کارفرمایی امنیت شغلی را برای کارگران و کارکنان خود در محیط کار فراهم کند. معمولا در کارهای مختلف از کفش‌های ایمنی گوناگونی استفاده می‌شود که هر کدام از آن‌ها شرایط خاصی را می‌طلبند. برای مثال از کفش عایق برق معمولا در برقکاری و جوشکاری و یا مشاغلی که با ممکن است خطر برق گرفتگی را به دنبال داشته باشد، مورد استفاده قرار می‌دهند. 

اصولا این کفش‌ها دارای قسمتی همچون PUR هستند و در ساختار آن‌ها به هیچ عنوان از سرپنجه فولادی و یا فلزی استفاده نمی‌شود تا در محیط‌هایی که خطر برق گرفتگی وجود دارد، کاملا ایمن باشند و از سلامت کارکنان به خوبی محافظت شود. هر کفش ایمنی عایق برقی که ساخته می‌شود بایستی با متریال چرم و یا نبوک باشد مخصوصا قسمت رویه این کفش‌ها لازم است که از جنس چرم باشد. در واقع از این نوع کفش‌ها می‌توان در کارخانه‌های تهیه و تولید کابل‌های برق از نوع فشار قوی، نیروگاه‌های برق، و یا سایر محیط‌ها و مکان‌هایی که با برق در ارتباط هستند، مورد استفاده قرار داد. اساسا این نوع کفش‌های ایمنی را به صورتی بدون بند و یا بدون چسب طراحی و تولید می‌کنند، بیشتر شبیه به جوراب هستند.            

فروشگاه ایمن آراز
برای مشاهده انواع لوازم ایمنی کلیک کنید.
ایمن آراز

مشخصات کفش ایمنی عایق برق

گفتنی است که رویه کفش ایمنی عایق برق معمولا از جنس چرم گاوی است و جنس زیره آن‌ها از PU است. در بسیاری از موارد این نوع کفش‌ها به صورت بدون بند و حتی بدون چسب تولید می‌شوند اما برخی از آن‌ها به صورت بندی طراحی و تولید می‌شوند. در ساختار این نوع کفش‌های ایمنی از هیچ گونه فلز و یا فولادی استفاده نشده است که با این کار ایمنی آن‌ها دو چندان می‌شود. اساسا سرپنجه‌ای که برای این کفش‌های ایمنی استفاده می‌شود از جنس کامپوزیت است که در برابر برق بسیار ایمن خواهد بود. از جمله مزیت‌هایی که برای این کفش‌های ایمنی با زیره PU وجود دارد این است که بسیار سبک وزن هستند و در برابر سایش و یا لغزش مقاومت خوبی از خود به نمایش می‌گذارند. 

 

این کفش‌ها را می‌توان در محیط‌های نفتی، اسیدی رقیق و یا روغنی و حتی خط مونتاژ کارخانه‌ها مورد استفاده قرار داد. در حقیقت از آن‌جایی که عاری از هرگونه فلزی هستند تا ولتاژ 30000 ولت و یا عایق آزمایشگاهی تا حدود 27500 ولت را تحمل می‌کنند. این نوع کفش‌ها را به صورتی تولید می‌کنند که فاقد هر گونه بویی باشند و حتی به صورت ضد تعریق و ضد قارچ ساخته می‌شوند. با استفاده از این کفش‌ها می‌توانید که پای خود را از آسیب‌های جدی در امان نگهدارید و سلامت را به خود هدیه دهید. باید بدانید که کفش‌های ایمنی عایق برق معمولا در انواع مختلفی ساخته می‌شوند و هر کدام مشخصات فنی مخصوص به خود را دارند.          

مشخصات + استاندارد کفش ایمنی عایق برق

استاندارد کفش ایمنی عایق برق

در حالت کلی اولین بار برای انواع کفش ایمنی، استانداردها در سال 1344 طراحی شدند و پس از طراحی اجراء شدند. از آن‌ جایی که کفش‌های ایمنی ضد الکتریسیته ساکن هستند بر اساس استانداردهای ملی که مقرر شده است بعد از این که در هوای مرطوب و یا خشک قرار می‌گیرند لازم است مقاومت الکتریکی آن‌ها بیشتر از 100 کیلو اهم باشد و یا کمتر مساوی 1000 مگا اهم باشد. اصولا کفش‌های ایمنی عایق الکتریکی لازم است بر اساس استانداردها در کلاس‌های الکتریکی 0 یا 00 دسته بندی و جایگذاری بشوند.

 

بر اساس استانداردهای ملی بایستی میزان عایق بودن کفش در برابر گرمای زیر آن‌ها در سطح فوقانی میزان بیشترین دما تقریبا 22 درجه سلسیوس باشد. بنابراین با توجه به آن‌ چه که گفته شد نباید این کفش‌ها در این دماها دچار تغییر شکل و یا شکستگی شوند و حتی کارایی آن‌ها بیشتر می‌شود. کفش‌های ایمنی عایق برق بر اساس دو استاندارد ASTM F2413-11 و ASTM F2412-11 طراحی و تولید می‌شوند. زمانی که کفش‌های ایمنی تولید می‌شوند.

 

لازم است تمام استانداردها به خوبی رعایت شوند و اصول کاری به خوبی رعایت شود. زمانی که کفش‌های استاندارد خریداری شود ایمنی پا دوچندان می‌شود و در هنگام رخ داد حادثه، سلامت پا تضمین می‌شود. استانداردی که باید برای این کفش‌ها استفاده شود این است که در هنگام جرقه نباید ذوب شوند؛ و یا در هنگام بالا رفتن از دکل‌های برقی نباید پاره شوند. ضخامت آن‌ها بایستی به گونه‌ای باشد که در فصل‌های گرم موجب آزار پا نشوند.       

فروشگاه ایمن آراز

فروشگاه ایمن آراز، ارائه دهنده انواع کفش ایمنی با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت

تماس با ما

شما مخاطبان گرامی می‌توانید برای دریافت مشاوره با کارشناسان شرکت ایمن آراز تماس حاصل نمایید.
021-66349674

انواع کفش عایق برق

🔶کفش‌های ایمنی عایق برق به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

 

کفش ایمنی غیر قابل هدایت: این نوع کفش‌‌ها معمولا غیر رسمی هستند و در رتبه EH دسته بندی می‌شوند. این نوع کفش‌ها اصولا از زره کامپوزیتی و یا فولادی برخوردار هستند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که این نوع کفش‌ها برای محیط‌های برقی گزینه نامناسبی هستند، اما فلزات در هنگام تماس با فلزات دیگر هدایت خواهند شد، و حتی به علت وجود مواد غیر رسانا این فلزها محفوظ هستند. بنابراین در مکان‌هایی که در مدارهای زنده وجود دارد، بر کسی پوشیده نیست.

 

کفش ایمنی ضد استاتیک: این نوع کفش‌ها گزینه مناسبی برای محیط‌های حساس به الکتریسیته ساکن هستند یعنی مخصوص این محیط‌ها طراحی شده‌اند. این کفش‌ها کمک می‌کنند که انباشته الکتریسیته ساکن در بدن کاملا از بین برود و در عین حال در مدارهای زنده، سطح مقاومت قابل قبولی را در برابر خطرات الکتریکی به وجود می‌آورند. اصولا این کفش‌های ایمنی را با برچسب SD و یا ESD تعیین و مشخص می‌شوند.

 

کفش‌های ایمنی هدایت کننده: این کفش‌ها با موادی شبیه به سیمان تولید می‌شوند که از هیچ مقاومت الکتریکی برخوردار نخواهند بود. این کفش‌ها کمک می‌کنند که در محیط‌های که الکتریسیته ساکن وجود داشته باشد، بدن کاملا ایمن باشد.

اساسا می‌توانید انواع کفش‌های ایمنی عایق برق را به صورت اینترنتی با قیمت بسیار مناسب و کیفیتی برتر خریداری کنید و در عین حال با خرید آن‌ها سلامت خود و یا کارکنان را فراهم کنید.