در حال حاضر در کارهای مختلف، کار کردن بدون تجهیزات ایمنی کافی برای تمام کارکنان بسیار خطرناک است. همان گونه که می‌دانیم حادثه خبر نمی‌کند و در یک لحظه رخ می‌دهد، اگر نکات ایمنی رعایت نشوند حتما خسارات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. در واقع از پا به عنوان قلب دوم انسان یاد می‌شود به همین دلیل واجب است که از پا محافظت کنید. اساسا بر طبق آمار و بررسی‌هایی که انجام شده است در اکثر کارها، بیشترین آسیب را پاها می‌بینند. بنابراین لازم است که از پا در برابر خطرات احتمالی همچون سقوط اجسام سنگین و یا مسائل بهداشتی و … محافظت کنید. با استفاده از پوتین ایمنی یا کفش ایمنی استاندارد می‌توانید از پا محافظت کنید اساسا بر طبق استاندارد HSE در جلوی کفش‌های فولادی از قطعه‌ای فلزی استفاده می‌شود، این قطعه وظیفه محافظت از انگشت پا را بر عهده دارد. به عبارت ساده‌تر این کفش‌های ایمنی از سرپنجه‌های فولادی، کامپوییتی، آلیاژی بهره می‌برد که این سرپنجه از انگشتان پا کاملا محافظت کنند. کارفرما با تهیه این کفش‌های ایمنی، به سلامت کارگران و کارکنان کمک می‌کند. کفش‌هایی که تهیه می‌شوند باید مطابق استانداردهای لازم طراحی شده باشند. اساسا کفش‌هایی که بر طبق استاندارد EN ISO 20345 تهیه می‌شوند، تماما ایمنی هستند و پا را در برابر لغزش، سقوط اجسام، خطرات حرارتی، خطرات مکانیکی، رفتار ارگونومیک و… محافظت می‌کند. تمام کفش‌های ایمنی که طراحی می‌شوند باید از پاشنه مناسب و استانداردی برخوردار باشند و از جنس خوبی هم ساخته شوند. در واقع قالب و پنجه این کفش‌ها نیز لازم است که بر طبق استانداردهای لازم طراحی شوند. نا گفته نماند که مقاومت این کفش‌ها باید به گونه‌ای باشد که در برابر تماس با اجسام و سطوح داغ دچار سوختگی و یا تغییر شکل نشود؛ یعنی نباید آثار سوختگی و یا ترک خوردگی روی آن‌ها مشاهده شود.


👈🏻 پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید کفش ایمنی ساق کوتاه ، سرپنجه کفش ایمنی، سایز مناسب کفش ایمنی


چه کفش ایمنی استاندارد است؟

ویژگی کفش ایمنی استاندارد 

در همین ابتدا باید اشاره کنیم کفش ایمنی که طراحی و تولید می‌شود باید ایمن و راحت باشند، کفش‌های ایمنی معمولا بر اساس استاندارد بین المللی طراحی می‌کند که از سرپنجه برای محافظت از انگشتان پا برخوردار است. در حقیقت یک کفش ایمنی خوب قادر به تحمل یک جسم ۲۰ کیلو گرمی با ارتفاع یک متر است و در عین حال می‌تواند که ۲۰۰ ژول انرژی جنبشی را جذب کند و پاها را در برابر فشار و ضربه محافظت کند.

اساسا یک کفش مناسب علاوه بر تامین ایمنی پا لازم است که راحت باشد. یک کارگر ممکن است که مدت زمان زیادی کفش را بپوشد بنابراین نباید در حین کار اذیت شود. یک کفش راحت پا را در برابر دما، حرارت، آب و ضربه محافظت می‌کند. یک کفش مناسب و ایمنی مطابق استاندارد باید انعطاف پذیر، پشتیبانی پاشنه و قوس، جذب ضربه به پاشنه و … را فراهم کند.

🟡لازم است بدانید که اساسا کفش ایمنی استاندارد از جنس چرم بوفالو و یا چرم گاو تولید می‌شوند. معمولا کفش‌های چرمی دوام و ماندگاری بالایی دارند، این کفش‌ها دیرتر آسیب می‌بینند و از طول عمر بالایی برخوردارند. در هنگام کار ممکن است که اتفاق‌های ناگواری همچون لغزش‌های غیر قابل پیش‌بینی، افتادن اجسام روی پا و … رخ دهد.

✳️یک کفش مناسب از ✅کف و ✅عاج‌های مناسبی برخوردار است که از کارگر در برابر لیز خوردن و افتادن در محیط‌های لیز جلوگیری می‌کند. همان گونه که قبل‌تر گفتیم کفش ایمنی استاندارد از ✅سرپنجه هم بهره می‌برد که از سقوط اجسام روی پا و انگشتان محافظت می‌کند. لازم است اشاره کنیم که در هر محیط کار صنعتی ممکن است خطر‌های زیادی همچون آتش سوزی رخ دهد. این کفش‌های ایمنی به صورتی ساخته شده‌اند که بسیار با ✅دوام و ✅محکم هستند که از پا در برابر سوختگی‌ محافظت می‌کند.

استفاده از کفش ایمنی استاندارد در محل کار چه مزایایی دارد؟

بر طبق آمار جهانی و تحقیقاتی که انجام شده است ۲۵% از ناتوانی‌ها در محل کار به علت آسیب دیدن پا است. صدمه و آسیب دیدن پا دو دلیل دارد، اول این که پا‌ها را نمی‌توان دید و به همین دلیل آسیب می‌بینند اما گاهی اوقات هم به کفش‌های نامناسب اعتماد بی‌جا می‌کنید و دچار صدمه و آسیب می‌شوید.

✅ استفاده از کفش ایمنی در محیط کاری مزیت‌های زیادی را به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

🟢 پیشگیری از آسیب دیدن هنگام وقوع حادثه:

ممکن است که کارگران در هنگام کار به صورت ناگهانی لیز بخورند و یا اجسام مختلف سقوط کنند، در برخی مواقع با ایجاد کردن حفاظ و یا نصب نوار ضد لغزش از وقوع این حوادث جلوگیری می‌کنند. اما باید بدانید که هیچ کدام از این موارد نمی‌توانند به خوبی کفش ایمنی استاندارد از کارگران محافظت کنند. این کفش‌ها به دلیل داشتن عاج مناسب و یا برجستگی‌های مناسب می‌توانند که کارگر را در برابر لیز خوردن ناگهانی در محیط‌های لغزدنه محافظت کنند.

🟢 گرم نگهداشتن پا در مناطق سرد و یا زمستان

یک کفش استاندارد به کفشی گفته می‌شود که بتواند پاها را در برابر سرما و یا گرما محافظت کند. گاهی اوقات ممکن است که در مناطق سردسیر کار کنید و یا این که هوا به اندازه‌ای سرد باشد که آسیب‌هایی همچون نیش‌های یخ زده، هیپوترمی و… به وجود بیاید؛ که این آسیب‌ها را به هیچ عنوان نمی‌توان نادیده گرفت. لازم است که از کفش‌های ایمنی مناسب استفاده کنید تا از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.

🟢 محافظت از پا در برابر سوختگی

ممکن است به صورت ناگهانی اتفاق ناگواری همچون آتش سوزی رخ دهد که برای کارکنان اتفاق خطرناکی است و احتمال دارد که به آن‌ها آسیب برسد. در این صورت لازم است که کارفرما کفش‌های ایمنی را تهیه کند که از پاها در برابر سوختگی در برابر تکه‌های فلزی داغ و مواد شیمیایی و… محافظت کند.

برای خرید کفش ایمنی استاندارد

🟢 جلوگیری از خستگی عضلات و اندام‌ها

بسیاری از کارگران روی سطوح سختی همچون بتن کار می‌کنند در صورتی که کفش مناسبی نداشته باشند عضلات پا، قسمت‌های مختلف بدن، عضلات پشت احساس خستگی به وجود می‌آید. استفاده از کفش ایمنی کمک می‌کند که کارگران کمتر خسته شوند.

🟢 محافظت در برابر برق گرفتگی

در محیط‌های کاری که احتمال بروز حوادث برق در حین کار وجود دارد باید از کفش‌هایی استفاده کنند که از آن‌ها در برابر شوک الکتریکی و برق گرفتگی محافظت کند.

🟢 راحت و بهداشتی

این کفش‌ها علاوه بر محافظت از پا باید راحت و پاکیزه باشند. ممکن است یک کارگر مدت زیادی این کفش را بپوشد پس لازم است راحت باشند که او را اذیت نکنند.

🟢 ایمنی و امنیت مناسب

اساسا این کفش‌ها باید مورد تایید استاندارد بین المللی باشند و از پا و انگشتان در برابر سقوط اجسام سنگین تا ۲۰ کیلو گرمی محافظت کند.

🟢 طول عمر بالا

کفش ایمنی استاندارد از چرم بوفالو و یا چرم گاو تولید می‌شود لذا ماندگاری و دوام بالایی دارند.

نتیجه گیری

📝در این مقاله آشنا شدید با:

📌مزیت های استفاده از کفش ایمنی استاندارد در محل کار

📌 و دانستید که چه کفش ایمنی استاندارد است


✏️ پیشنهادات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.