حفاظت از پا در مقابل تهدیدها و خطرهای احتمالی در محل کار لازم و ضروری بوده که با تأمین کفش ایمنی مناسب می‌شود در حفظ سلامت کارگران نقش به سزایی داشت. صاحبان کار موظف‌اند برای کارگران خود کفش مناسب تحت عنوان تجهیزات حفاظت شخصی فراهم کنند. پوتین ایمنی بایستی با استانداردها تطابق داشته و هماهنگ با وظیفه‌ افراد و فضایی که در آن کار می‌کنند، در نظر گرفته شده باشد. همچنین استفاده‌کنندگان در وقت به‌کارگیری از کفش باید به‌درستی از آن نگه‌داری کنند. انتخاب کفش ایمنی مناسب برای افراد آسان نیست؛ بنابراین برای تهیه و تأمین کفش مناسب باید اطلاعات کافی در مورد الزامات و علامت گذاری کفش ایمنی داشته باشیم.

کدبندی و علائم اختصاری درج‌ شده روی کفش

✅علامت PR:

این نشان کفش کار اعلام می‌کند که این مدل کفش در برابر وسایل تیز و بران محکم و سخت است و پای شما را از این خطرها محافظت می‌کند.

✅علامت CP:

CP بیانگر اینست که کفش در مقابل برق مقاوم بوده و شما با پوشیدن این کفش ایمنی، می‌توانید از خود در مقابل برق محافظت به عمل آورید.

✅علامت SD:

نشان SD روی کفش ایمنی این پیام را برای شما می‌دهد که این نوع کفش به شکلی تولیدشده که از پای شما در برابر انفجارها حفاظت می‌کند و حتی از عبور جریان الکتریسیته به‌پای کارگر نیز محافظت خواهد کرد.

✅علامت PU:

این نشان یعنی اینکه در تولید زیرهِ کفش از فوم پلی یورتان استفاده‌شده که دارای خواص عالی و مناسب جهت محافظت از پا است و درواقع جزء پرمصرف‌ترین پلیمرها در صنعت کفش سا زی محسوب می‌گردد.

✅علامت SB:

از دیگر علائم کفش ایمنی نشان SB است. کفش ایمنی با این نشان دارای یک سرپنجه‌ی فلزی است که شامل مقاومت ضربه‌پذیری ۲۰۰ ژول است. با دیدن این نشان کفش کار متوجه می‌شوید که کفش شما توان تحمل چه وزنی را دارد.

✅علامت SRA:

مقاومت در برابر سطح‌های سرامیکی که به صابون آغشته است را نشان می‌دهد.

✅علامت SRB:

مقاومت در برابر سطوح فلزی که به روغن آغشته شده است را نشان می‌دهد.

✅علامت SRC:

اگر کفشی هر دو ویژگی SRA و SRB را داشته باشد با این نشان مشخص می‌گردد.

فروشگاه ایمن آراز

برای مشاهده جدیدترین انواع کفش ایمنی برروی دکمه زیر کلیک نمایید
ایمن آراز

الزامات عمومی

✔️اندازه‌ی کفش 

✔️طرح کفش و اسم مدل 

✔️ماه و سال تولید

✔️نشان تجاری شرکت تولیدکننده 

✔️سال و شماره‌ استاندارد

الزامات و علامت‌گذاری کفش ایمنی بر طبق استاندارد ASTM F2412-11 و ASTM F2413-11 این استاندارد جایگزین استاندارد ANSIZ41 شده است.

🔶الزامات:

آزمایش پایداری در برابر ضربه و فشار.

نشان 1.75: پایداری کفش در برابر 101.7 ژول ضربه

نشان 75: پایداری کفش در برابر 2500 پوند فشار

🔹استاندارد بین‌المللی ASTM، استانداردهای حداقل الزامات مرتبط به کاربرد کفش ایمنی را برای محافظت در مقابل انواع خطر در محل کار تعیین می‌کند. یکی از این خطرات Impact است، که نشان‌دهنده‌ی رها کردن یا سقوط اشیاء بر روی پا است. زمانی که نشان 1.75 روی کفش زده می‌شود به این معناست که کفش ایمنی در برابر 101.75 ژول پایداری نشان می‌دهد. نشان C.75 روی کفش ایمنی که در برابر 2500 پوند فشار پایداری می‌کند، نمایش داده می‌شود.

نشان MT: حفاظت در قسمت کف پا

نشان Cd: حفاظت در مقابل الکتریسیته ساکن (مقاومت الکتریکی در 500 ولت باید بین 0 تا 5 مگا اهم باشد.)

نشان SD: حفاظت در مقابل الکتریسیته ساکن (مقاومت الکتریکی در 50 ولت می‌بایست بین 1 تا 10 مگا اهم باشد.)

نشان EH: مقاومت در برابر شوک الکتریکی را نمایش می‌دهد.

علامت PR: مقاومت نسبت به سوراخ شدگی را نشان می‌دهد.

 

🔶روش نگارش الزامات وعلامت گذاری کفش ایمنی به این شرح است:

خط اول: اسم و شماره استاندارد را نمایش می‌دهد.

✅خط دوم شامل:

– (F) این علامت نشان‌دهنده‌ی کفش ایمنی زنانه است.

-علامت (M) کفش ایمنی مردانه را مشخص می‌کند.

-کد 1.75 و C.75

✅خط سوم مشخصات حفاظتی مخصوص کفش را نشان می‌دهد.

انواع و کدبندی کفش ایمنی

کفش ایمنی از نظر استفاده و بسته به محیط‌هایی که قرار است کفش در آنجا به کار گرفته شود به انواع گوناگونی دسته‌بندی‌شده که در ادامه به مواردی از این الزامات و علامت گذاری کفش ایمنی اشاره می‌کنیم.

کفش ایمنی کفه فلزی در برابر سوراخ شدگی مقاوم است.

کفش ایمنی با کف‌پایی مخصوص از قوزک، پنجه و تمام قسمت‌های پا محافظت می‌کند.

کفش ایمنی پلاستیکی از صدمه‌های شیمیایی جلوگیری می‌کند.

کفش ایمنی از جنس بوتیل از پا در مقابل مواد خورنده محافظت می‌کند.

کفش ایمنی از جنس پلاستیک سخت در برابر جریان برق عایق است.

الزامات وعلامت گذاری کفش ایمنی شامل: (کدبندی و کلاس‌بندی کفش)

کدبندی

نشان HRO: کف مقاوم به حرارت تماسی. این نمونه کفش دارای کفی مناسب است که می‌تواند به مدت 60 ثانیه در برابر 300 درجه سانتی گراد مقاومت داشته باشد.

نشان P: پایداری نسبت به نفوذپذیری اجسام تیز و بران.

نشان HI: عایق در برابر گرما. کفش ایمنی به مدت 30 دقیقه در دمای 1 تا 20 درجه سانتی گراد آزمایش می‌گردد.

نشان CI: عایق در برابر سرما. کفش ایمنی در مدت 30 دقیقه در دمای 150 درجه سانتی‌گراد مورد تست و آزمایش قرار می‌گیرد.

نشان FO: مقاوم به روغن

نشان E: محافظت از پاشنه پا در برابر ضربه

نشان WRU: رویه مقاوم به نفوذ آب

نشان C: حداکثر پایداری الکتریکی تا 100 کیلو اهم

نشان A: حداکثر مقاومت الکتریکی بین 100 تا 1000 مگا اهم

نشان M: حفاظت از کف پا در برابر ضربه

نشان AN: محافظت از قوزک ومچ پا

نشان WR: مقاومت کل کفش در برابر نفوذ آب

نشان CR: مقاومت رویه در برابر برش

 

انواع و کدبندی کفش ایمنی

کلاس‌بندی کفش ایمنی

نشان SB: کفش ایمنی با ابن نشان دارای سرپنجه فلزی است و همچنین دارای مقاومت ضربه‌پذیری 200 ژول است.

S1: این نشان می‌گوید که کفش موردنظر شامل خصوصیت SB است و هم‌چنین ویژگی آنتی استاتیک و جذب کردن انرژی در قسمت پاشنه‌ی پا را دارد. نشان S1 مقاومت کفش ایمنی نسبت به نفت کوره، مواد روغنی و مازوت را دارد.

S2: این علامت کامل‌کننده‌ی S1 است و نشان می‌دهد رویه‌ی کفش نسبت به آب عایق است.

S3: نشانی است که می‌گوید کفش نسبت به رسوخ اجسام تیز و برنده به کف پا مقاوم است.

S4: ویژگی آنتی استاتیک، جذب انرژی در قسمت کف پاشنه، مقاومت مواد روغنی، نفت کوره، مازوت، دارای سرپنجه‌ی مقاوم به ضربه‌پذیری تا 200 ژول.

S5: دارا بودن خصوصیات S4 و مقاومت کفش ایمنی نسبت به نفوذ اجسام تیز و برنده.

استاندارد EN ISO20345

در EN ISO20345 همه‌ استانداردهای کفش ایمنی به‌کاربرده شده برای نمونه می‌توان به خطرهای مکانیکی، پایداری در برابر لغزش، خطرهای حرارتی و رفتار ارگونومیک اشاره داشت. همچنین این استانداردها هرسال در حال پیشرفت است و دستورات سخت‌گیرانه‌تری نسبت به زمان‌های قبل در آن مشخص می‌گردد.

سنجش خطرات: کارفرماها می‌توانند برای انتخاب کفش ایمنی مناسب برای کارگران خود خطرهای احتمالی محیط کار را برآورد کرده و با بهره‌وری از نتایج این ارزیابی، مناسب‌ترین کفش ایمنی دارای EN ISO20345 را که در آن الزامات و علامت‌گذاری کفش ایمنی مشخص‌شده است انتخاب کنند. همچنین در این سنجش بهتر است کارفرماها با کارگران خود درباره‌ خطرهای ناشی از کار روزانه‌شان مشورت کنند چراکه آن‌ها بیشتر متوجه این خطرات هستند و ممکن است. صاحب‌کاران را بررسی نکرده باشد.

چند نمونه از خطرهای احتمالی که باید در محیط کار موردتوجه قرار گیرد:

✔️لغزش، برش 

✔️شرایط مرطوب 

✔️تجمع الکترواستاتیک 

✔️کار در فضای باز

✔️استفاده از مواد شیمیایی 

✔️دمای بالا

✔️سقوط اشیاء

🔶سایر نکات استاندارد EN ISO20345

بر پایه‌ آمارهای انجام‌شده افتادن و سقوط کارگران 31 درصد از کل آسیب‌ها در محیط کار را شامل می‌شود که استفاده از کفش‌های ضد لغزش یک‌ راه حل ساده و تأثیرگذار برای کم کردن خطرات هستند. بعد از انجام آزمایش‌ و تائید تولیدکننده‌ی کفش ایمنی، استاندارد( EN ISO20345) با نشان CE روی کفش نقش می‌بندد. بر روی هر محصول یک نشان دو یا سه‌ حرفی ثبت می‌شود که تعیین‌کننده‌ ویژگی‌های ایمنی آن کفش می‌باشد.

به‌عنوان ‌مثال برای کفش‌هایی که در برابر تست ضربه‌ 200 ژول پایدار باشند این کد با حرف S شروع می‌شود و کفش‌هایی که در مقابل آزمایش ضربه‌ی 100 ژول پایدار باشند با حرف P شروع می‌شوند. ویژگی‌هایی را که باید در کفش ایمنی طبق استاندارد EN ISO20345 جست‌وجو کرد، حفاظت از انگشتان پا در برابر ضربه‌ها است که محافظت از انگشتان پا شامل استفاده از کلاهک‌های انگشتی استیل یا کلاهک کامپوزیت یا آلومینیوم است.

 

شرایط آب و هوایی و پوشش می‌توانند سبب جمع شدن الکتریسیته‌ ساکن در بدن ‌شوند. برخی از موارد استفاده‌شده در تولید کفش ایمنی، بدن را بیش‌ از حد عایق‌بندی می‌کند و باعث نگه‌داشتن استاتیک می‌شوند در این صورت اگر فرد وسیله‌ی رسانایی را لمس کند این بار الکتریکی، به ‌سرعت از بدن خارج‌شده و جرقه شوک بدی را ایجاد می‌کند؛ بنابراین استفاده از کفش ضد استاتیک این خطر را به‌طور قابل‌توجه کم می‌کند.

نوعی کفش ایمنی

📝سخن آخر

کفش‌ها علاوه بر محافظت از پا در محوطه‌ی کاری باید در حین استفاده راحت باشند تا به پاها صدمه‌ای وارد نشود. مراقبت از کفش ایمنی هم یکی از نکات مهم و قابل‌توجه است. کفش‌ها باید هر ازگاهی مورد بررسی قرارگرفته تا اطمینان به وجود آید که کفش همچنان از وضعیت مطلوب و استاندارد برخوردار است. همان‌طور که می‌دانید این بررسی بهتراست توسط افراد آموزش‌دیده و متخصص صورت پذیرد. 

نکته دیگر اینکه بعد اتمام کار کفش‌ها را همیشه در جای خشک و تمیز نگهداری کنید.

✏️ پیشنهادات و نظرات خود را با پشتیبان ایمن آراز به اشتراک بگذارید.