ماسک آلودگی هوا: ماسک‌های آلودگی روی صورت استفاده می‌شود تا از شما در برابر آلاینده‌های مضر هوای موجود در هوای محیط محافظت کند. هنگامی که شما از طریق آن‌ها تنفس می‌کنید، آلاینده‌ها را فیلتر می‌کنند. در واقع، ماسک‌های آلاینده سطح بالا به اندازه کافی کارآمد هستند تا آلاینده‌هایی به کوچکی PM2.5 را حذف کنند. ماسک‌های آلودگی از شما در برابر هوای بیرون محافظت می‌کنند و همچنین می‌توانند در مکان‌هایی که روش‌های تصفیه هوای داخل خانه استفاده نشده است، استفاده شوند.

ماسک آلودگی هوا

استفاده از چه ماسک‌هایی توصیه نمی‌شود؟

ماسک‌هایی مانند ماسک‌های جراحی، باندانا و ماسک‌های پارچه‌ای تاثیر کمی بر مقاومت در مقابل آبودگی هوا دارند. ذرات PM بسیار کوچک هستند و می‌توانند به آسانی از الیاف پارچه یا ماسک جراحی عبور کنند. علاوه بر این امروزه ماسک نیم صورت نیز در بازار عرضه می‌شود که اکثراً در شرکت‌های شیمیایی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و محافظ مناسبی برای استفاده در این موراد است. علاوه بر این موضوعات، این ماسک‌ها به خوبی در اطراف صورت شما قرار نمی‌گیرند. این به آن معناست که هر بار که نفس می‌کشید، ذرات معلق آلودگی به راحتی از شکاف‌های روی پل بینی و کنار گونه‌های شما عبور می‌کنند و آن‌ها را تقویت می‌کنید.

انواع بهترین ماسک برای آلودگی هوا

ماسک‌های N۹۵ همچنین به عنوان ماسک‌های KN95 یا FFP2 شناخته می‌شوند کار محکمی برای محافظت از شما در برابر آلودگی هوا و فیلتر کردن کوچک‌ترین ذرات انجام می‌دهند. این ماسک آلودگی هوا همانطور که از نامشان پیداست تا ۹۵ درصد ذرات معلق در هوا را فیلتر می‌کنند. در حالی که این می‌تواند تنفس را دشوارتر کند، اما N۹۵ تقریباً هیچ شکافی برای اطمینان از اینکه ماسک‌ها تا حد ممکن محکم روی صورت قرار می‌گیرند، باقی نمی‌گذارند که اصطلاحاً با نام تمام صورت شناخته می‌شوند. راه حل‌های دیگر مانند ماسک‌های جراحی، باندانا و ماسک‌های پارچه‌ای تاثیر کمی‌دارند. ذرات PM کوچک هستند و می‌توانند به راحتی از الیاف پارچه یا ماسک جراحی عبور کنند.

علاوه بر این، این ماسک‌ها به خوبی در اطراف صورت شما قرار نمی‌گیرند. این بدان معناست که هر بار که نفس می‌کشید، ذرات از شکاف‌های روی پل بینی و کنار گونه‌های شما عبور می‌کنند و آن‌ها را تقویت می‌کنید. یک مطالعه به این نتیجه رسید که ماسک‌های N۹۵، و تا حدی ماسک‌های فیبر مصنوعی و ماسک‌های جراحی، ممکن است منجر به کاهش بستری‌های ناشی از دود در بیمارستان شود (تا ۲۲ تا ۳۹ درصد). ماسک هوا N۹۵ – N۹۵ یک ماسک اولیه آلودگی هوا است که ۹۵ درصد از آلاینده‌های هوا را فیلتر می‌کند.

این نکته یعنی ماسک می‌تواند اکثر آلاینده‌های ذرات، اغلب حتی PM2.5 و سایر آلاینده‌های نفتی را فیلتر کند. هنگام خرید ماسک هوای N۹۵، باید ماسکی را در نظر بگیرید که دارای یک گذرگاه (یا دریچه‌های هوا) مجزا برای عبور هوا در هنگام بازدم باشد. این از رطوبت و مه بیش از حد در نزدیکی پل بینی و چشم‌ها جلوگیری می‌کند. ماسک‌های N۹۹ و N۱۰۰ – این ماسک‌های هوا دارای ظرفیت فیلتر کردن ذرات مانند PM2.5 با راندمان ۹۹٪ و ۹۹.۹۷٪ هستند. اما برخلاف N۹۵، آن‌ها نمی‌توانند آلاینده‌های هوای مبتنی بر نفت را فیلتر کنند.

ویژگی بهترین ماسک برای آلودگی هوا

در این قسمت در مورد ویژگی‌هایی که هنگام خرید ماسک صورت باید در نظر بگیرید صحبت خواهیم کرد.

فیلتراسیون

مطمئن شوید که مشخصات محصول را مطالعه کرده‌اید تا متوجه شوید که ماسک تا چه حد می‌تواند از شما در برابر ذرات محافظت کند. ماسک‌هایی که با N مشخص شده‌اند برای استاندارد ایالات متحده، FFP برای استاندارد اروپایی و KN برای استاندارد چینی هستند. در مورد استاندارد N، اعداد کنار حرف به سطح فیلتراسیونی که ماسک ارائه می‌دهد اشاره دارد. ماسکی با برچسب N95/FFP2/KN95 انتخاب محکمی است، اما برای شهرهای واقعاً آلوده، توصیه می‌کنیم ماسکی را جستجو کنید که ۹۹ درصد ذرات معلق در هوا با برچسب N99/FFP3/KN99 را فیلتر کند. به دلیل همه گیری کووید، این ماسک‌ها اکنون به طور گسترده در دسترس هستند.

تهویه

ماسک‌های صورت تهویه شده نه تنها راحتی قابل توجهی را بهبود می‌بخشند، بلکه با مهار نشت ذرات موجود در هوا به داخل، محافظت را نیز افزایش می‌دهند.

بهترین ماسک برای آلودگی هوا

ماسک مناسب

ماسک مناسب لازمه یک فیلتر ماسک مناسب است. یک ماسک آلودگی هوا خوب نه تنها باید جلوی صورت شما را بپوشاند، بلکه پهلوها را نیز باید بپوشاند و کاملاً مناسب شما باشد. حتی اگر ماسکی را با بهترین فیلتراسیون انتخاب کنید، اگر ماسک دهان و سوراخ‌های بینی شما را به طور کامل نپوشاند، به نتایج مورد انتظار نخواهید رسید. اکثر ماسک‌های باکیفیت دارای یک قطعه فلزی تعبیه شده در آن‌ها هستند که در بالای بینی شما قرار دارد. مطمئن شوید که آن را محکم فشار دهید تا قسمت بالای ماسک شکل صورت شما را بگیرد و از نشت هوای فیلتر نشده به داخل جلوگیری کند.

سخن نهایی

ماسک‌های N۹۵ یکی از رایج‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین ماسک‌ها در برابر آلودگی هوا هستند. توجه داشته باشید که برای اینکه واقعا کارآمد باشند، این ماسک‌ها باید استفاده شوند و به درستی روی صورت شما قرار بگیرند. در حالی که ماسک‌ها به آلودگی هوای بیرون کمک می‌کنند، ما همچنین اکثریت قریب به اتفاق وقت خود را در داخل خانه می‌گذرانیم، جایی که در معرض آلاینده‌های هوا نیز هستیم. از آنجایی که ماسک صورت به ندرت در داخل خانه پوشیده می‌شود، استفاده از پاک کننده‌‎های هوای داخلی که دارای قابلیت فیلتر ذرات هستند برای محافظت کامل در برابر آلاینده‌های هوا مورد نیاز است.

تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۱۰/۱۱