لباس کار ضد حریق چیست؟

در زمان وقوع آتش سوزی تیم های آتش نشانی با توجه به وسعت آتش به سرعت وارد عمل میشوند تا نسبت به انجام عملیات اطفا حریق و نجات آسیب دیدگان احتمالی اقدام نمایند. در چنین شرایطی یکی از مهمترین تجهیزاتی که هر آتش نشان باید به آن مجهز باشد لباس آتش نشانی مناسب و مطمئن است تا در میان آتش دچار آسیب های جسمی نشود. با توجه به این موضوع لباس کار ضد حریق آتش نشانی میتواند بهترین انتخاب برای انجام دادن عملیات های سخت آتش نشانی از جمله عملیات اطفا حریق باشد.

در زمان خرید لباس کار ضد حریق آتش نشانی موارد مختلفی وجود دارد که باید به آن ها توجه نمود. از مهمترین این موارد میتوان به جنس لباس کار آتش نشانی، قیمت لباس کار ضد حریق آتش نشانی، عمر مفید لباس کار و… اشاره نمود. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی تجهیزات ایمنی ایمن آراز قصد داریم در مورد مواردی صحبت کنیم که میتواند در هنگام خرید لباس کار ضد حریق به شما کمک کند تا بهترین لباس کار آتش نشانی را تهیه نمایید. لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید…

لباس کار ضد حریق آتش نشانی چه ویژگی هایی دارد؟

به جرات میتوان گفت که نام  لباس کار آتش نشانی و پارچه کولار و پارچه نومکس در هم تنیده شده است. در واقع پارچه نومکس به دلیل کاربردهای بسیاری که در تولید لباس کار آتش نشانی دارد از جمله مقاومت بسیار بالا در برار حرارت، بهترین انتحاب برای تولید لباس کار آتش نشانی است. همانطور که گفته شد پارچه نومکس میتواند به خوبی در برابر حرارت مقاومت کند و به همین دلیل میتوان از آن برای تولید انواع مختلف لباس کار از جمله لباس کار آتش نشانی، لباس نیروی های نظامی و… استفاده نمود.

همچنین پارچه کولار دارای خاصیت انعطاف پذیری بالایی است و میتواند به خوبی جریان هوا را در سرتاسر لباس کار جابه‌جا نماید. این موضوع به خصوص در زمان هایی که آتش نشان ها در میانه آتش هستند بسیار اهمیت دارد. در حقیقت از مهمترین ویژگی‌های یک لباس کار آتش نشانی مناسب این است که شرایطی را برای نیروهای آتش نشان فراهم میکند که به صورت همزمان با حفظ چابکی لازم ایمنی آتش نشان ها را افزایش دهد.

انواع لباس کار آتش نشانی ضدحریق

در ادامه این مقاله چند مورد از لباس های آتش نشانی که برای شرایط مختلف به خصوص عملیات های اطفا حریق مناسب است را معرفی میکنیم:

لباس کار عملیاتی مبارزه با حریق

لباس کار عملیاتی تماس با آتش

لباس کار آتش نشانی بولدوز

لباس کار آتش نشانی پرومکس

لباس کار آتش نشانی Novotex

لباس کار آتش نشانی ایرانی

لباس کار آتش نشانی آلومینیومی Tacconi

لباس کار آتش نشانی آلومینیومی ISOTEMP

لباس کار های معرفی شده در بالا از پرطرفدارترین لباس های آتش نشانی هستند که یک آتش نشان با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی، عملیاتی که قرار است انجام شود و… میتواند انتخاب نماید. معمولا ایستگاه های آتش نشانی اکثر لباس کارهای نام برده شده در بالا را برای نیروهای آتش نشان فراهم میکند تا بتواند حداکثر کارایی را در زمان انجام عملیات های مختلف داشته باشند.

بررسی لباس کار ضد حریق

بررسی دقیق جنس لباس کار ضد حریق

از مهمترین مواردی که برای تولید لباس کار ضد حریق مورد استفاده قرار میگیرد میتوان به آزبست اشاره نمود. این الیاف طبیعی در حقیت پنبه نسوز میباشد و میتواند تا حد زیادی در برابر حرارت و دمای بالا مقاومت نماید. در واقع ترکیب آزبست شامل مجموعه ای از سیلیکات های معدنی مانند سیلیکات منگنز، سیلیکات آهن و… میباشد.

نکته جالبی که میتوان در مورد جنس لباس کار ضد حریق مورد توجه قرار داد این است که پوسته بیرونی لباس کار ضد حریق از نوع کولار آومینیومی است و به همین دلیل میتواند تشعشعات ناشی از آتش را بازتاب دهد و مانع از جذب حرارت شود.

ویژگی های فردی آتش نشانان برای استفاده از لباس کار ضدحریق

  1. اولین موردی که باید به آن اشاره کنیم این است که هر آتش نشانی قبل از ورود به عملیات های مختلف باید به خوبی روش استفاده از لباس کار ضد حریق را آموزش دیده باشد. این لباس کار همانطور که میتواند حافظ سلامتی آتش نشان ها در شرایط سخت باشد در صورتی که به خوبی از آن استفاده نشود میتواند باعث وقوع آسیب های فراوانی برای آتش نشان ها شود.
  2. به دلیل مقاومت پایین جنس پلاستیک در برابر حرارت و حالت چسبندگی که بعد از قرار گرفتن در معرض حرارت پیدا میکند بهتر است از لباس هایی که از جنس پلاستیک میباشند در زیر لباس کار ضد حریق استفاده نشود. از مهمترین این موارد میتوان به لباس زیر آتش نشان ها اشاره نمود.
  3. لباس کار ضد حریق در فضای باز میتواند بیشترین بازدهی را داشته باشد. به همین دلیل توصیه میکنیم تا جای ممکن از این لباس در فضای بسته استفاده نشود.
  4. یکی از مواردی که در بین تمامی انواع لباس کار استاندارد مشترک است این است که در صورتی که لباس کار کارکنان در حین انجام وظیفه دچار آسیب دیدگی هایی مانند پاره شدن و… شد، کارگران باید در سریعترین زمان ممکن از محیط کار خارج شوند و نسبت به تعویض لباس کار اقدام نمایند. این موضوع در مورد نیروهای آتش نشانی نیز صدق میکند.
  5. لباس کار ضد حریق در مدل های مختلفی تولید میشود که از پرکاربردترین آنها میتوان به لباس کار ضد حریق دو تیکه و لباس کار ضد حریق یک تیکه اشاره نمود. تفاوت این دو مدل لباس کار در این است که در بعضی از مدل ها جایگاهی برای نصب دستگاه تنفسی در نظر گرفته شده است. لباس کار آتش نشانی به صورت استاندارد شامل مواردی مانند بلوز، شلوار، دستکش، چکمه آتش نشانی، کلاه و نقاب آتش نشانی مبیاشد.

استفاده از لباس کار ضدحریق در زمان انجام عملیات

  1. به دلیل اینکه دمای محلی که دچار حریق شده است بالا میباشد در صورتی که آتش نشان بخواهد برای کاهش دما و خنک نمودن خود از آب استفاده نماید آب به سرعت به بخار تبدیل میشود و میتواند به جای کاهش دما باعث افزایش دما و در نتیجه گرمای بیشتر برای آتش نشان شود. به همین دلیل توصیه میشود به صورت مستقیم از آب برای کاهش دما استفاده نشود. روش مناسبی که به کمک آب میتوان از آن برای کاهش دما استفاده نمود به این شکل است که یک مسیر مشخص را که نیروی های آتش نشان از آنجا رفت و آمد میکنند در نظر میگیرند و در این فضا آب به صورت مه در هوا پاشیده میشود. در این شرایط دمای فضا کاهش پیدا میکند و آتش نشانان میتواند تا حدودی دمای بدن خود را کاهش دهند.
  2. نکته دیگری که لازم است مورد توجه قرار گیرد این است که به دلیل وجود دود و آلودگی های موجود در محل حریق قبل از شروع نمودن عملیات اطفا حریق با مدیریت فرماندهی نیرو های آتش نشان یک نفر با هدف مراقبت از نیروی های آتش نشان و پشتیبانی با پوشیدن لباس کار ضد حریق به همراه تیم اطفا حریق وارد محل حریق میشود. این شخص وظیفه دارد در صورتی که برای هر یک از اعضا تیم مشکلی به وجود آمد نسبت به خارج نمودن نیروی آسیب دیده از محل عملیات و نجات جان او اقدام نماید.
  3. از آنجایی که آتش سوزی های مختلفی در اثر سهل انگاری و… در جای جای شهر رخ میدهد نیروهای آتش نشانی باید هر‌لحظه آماده اعزام به عملیات های اطفا حریق باشند. در این شرایط سرعت عمل بالا میتواند تا حد زیادی کارایی تیم اطفا حریق را افزایش دهد. یکی از مواردی که میتواند باعث افزایش سرعت عمل تیم شود این است که بعد از انجام هر عملیات اطفا حریق نسبت به بازرسی لباس کار ضد حریق آتش نشانی اقدام نمایند و از سالم بودن لباس آتش نشانی قبل از شروع عملیات بعدی اطمینان حاصل نمایند.

تنوع رنگ بندی لباس کار آتش نشانی

با توجه به این موضوع که هر آتش نشان در طول سال‌های خدمت در سازمان آتش نشانی در عملیات های متنوعی شرکت میکند لازم است با توجه به نوع عملیات از لباس کار آتش نشانی با رنگ مناسب استفاده نماید. معمولا برای انتخاب لباس آتش نشانی به مواردی مانند نوع عملیات(اطفا حریق، امداد و نجات، و…) زمان عملیات(روز و شب)، جنس لباس آتش نشانی و رنگ آن توجه میشود.

با در نظر گرفتن این موارد در هر کشور لباس کار آتش نشانی دارای رنگ بندی متفاوتی است. در اکثر کشورها از جمله ایران معمولا آتش نشانان از یک کلاه ایمنی به رنگ مشکی و یا سورمه ای، اورکت مشکی و یا سورمه ای و یا ترکیب رنگ های طوسی و سبز استفاده میکنند. همچنین رنگ کفش های ایمنی آتش نشانان به صورت عمده و در اکثر موارد مشکی میباشد.

در صورتی که آتش نشانان بخواهند در زمان های تاریک یا مکان هایی که نور کافی در آن وجود ندارد نسبت به انجام عملیات اقدام نمایند از لباس کار آتش نشانی استفاده میکنند که دارای نوارهای شب رنگ میباشد. این نوارها باعث میشوند نیروی های آتش نشانی و یا آسیب دیدگان ناشی از آتش سوزی در محیط هایی که تا حد زیادی تاریک میباشند و یا در اثر آتش سوزی دود فراوانی در محیط وجود دارد بتواند متوجه حضور یکدیگر در محیط عملیات شوند.

قیمت لباس کار ضد حریق بر اساس رنگ

بررسی لایه‌های مختف لباس کار ضدحریق

به صورت کلی یک لباس کار آتش نشانی استاندارد دارای سه لایه بیرونی، لایه میانی و لایه داخلی میباشد. لایه میانی و داخلی لباس آتش نشانی به ترتیب دارای خاصیت های ضد رطوبت و ضد حرارت میباشند.

همچنین بر اساس استانداردهای جهانی در تولید لباس کار آتش نشانی، لایه بیرونی اورکت و شلوار آتش نشانی به صورت استاندارد شامل نوارهای شبرنگ در مناطق مختلف لباس میباشند. پرکاربردترین مناطق برای استفاده از شبرنگ برروی لباس کار شامل سرآستین، مچ، و بازوی اورکت میباشد که در این مکان ها دو لایه نوار شبرنگ به ضحامت 5 سانت نصب میشود.

خرید لباس کار ضد حریق آتش نشانی

شما مخاطبان گرامی میتوانید برای خرید لباس کار آتش نشانی ضد حریق و دیدن دیگر مدل های لباس آتش نشانی با کلیک برروی دکمه زیر به دسته بندی محصولات لباس کار در فروشگاه اینترنتی ایمن وارد شوید. همچنین برای رفاه حال شما مخاطبان این امکان را فراهم نمودیم که در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به درخواست مشاوره با کارشناسان مرکز فروش شرکت ایمن آراز تماس حاصل نمایید